Alfa Romeo 159 1.8 mpi Business (2007)

Degelijke Italiaan

Alfa Romeo 159 1.8 mpi Business
De tijd dat we Alfa Romeo in de zakelijke middenklasse konden afdoen als oninte-ressant, ligt achter ons. Meer nog dan voorganger 156 behoort de 159 tot de begeerlijkste modellen in z'n segment. Sinds kort is er een nieuw instapmodel met indirect ingespoten 1,8-liter benzinemotor.

In de 159 heeft Alfa het gelikte uiterlijk van z'n voorganger verder geperfectioneerd.
De vierdeurs berlina, zoals de Italianen de 159 sedan zelf graag noemen,
ziet er nog appetijtelijker uit en geldt wat ons betreft als een van de fraaiste middenklassers van dit moment. Bovendien heeft het kwaliteitsgevoel van de auto ons al tijdens de eerste proefritten in positieve zin verrast. De 159 voelt aanzienlijk degelijker aan dan de 156.


Instapper
De 1,8-liter benzinemotor in onze test-auto is voor de 159 nieuw. Het is geen Twinspark-motor, zoals de 156 die had. Evenmin behoort de 140 pk sterke 1,8-liter tot de JTS-generatie, wat betekent dat-ie ook directe brandstofinjectie ontbeert.
En dat doet een beetje karig aan in een gamma dat voor de rest louter motoren mét directe brandstofinjectie omvat. Maar de 159 1.8 mpi is natuurlijk wel de instapper van de reeks, en dan kun je niet alles verlangen. We missen het venijnige van de Twinspark-motor in de 156. Het is duidelijk dat de 1.8 mpi-motor te krap bemeten is voor de 159. Het is zaak om flink in de versnellingsbak te roeren om de snelheid er lekker in te houden. Maar daar houdt-ie niet zo van. Wie snel wil schakelen, wordt namelijk geconfronteerd met een hakerige, krakende, ja zelfs nu en dan blokkerende bak. Je moet de pook rustig door de versnellingen dirigeren, dan gaat alles prima. Voor toeren maken is de Alfa niet bang. Dat gebeurt trouwens in alle rust, want rijgeluiden worden goed uit het interieur geweerd. De adequate geluids-isolatie heeft tot aangenaam gevolg dat je niet direct in de gaten hebt dat je de krachtbron behoorlijk laat werken. De roffelende geluiden die vroeger bij Alfa's vanuit het motorruim het gehoor streelden, zijn volledig afwezig.
De stuurinstallatie werkt voldoende zwaar en direct, maar toch wat wolliger dan in zijn voorganger. De 156 liet zich precies daar zetten waar je 'm hebben wilde en voelde superdirect aan. De 159 rijdt weer bovengemiddeld, maar Alfa heeft er de scherpe kantjes afgehaald. Meer dan de 156 kan hij daardoor 'n groter publiek bekoren. De 159 is wat meer op comfort afgestemd en minder op sportiviteit. Sportpuristen zullen wellicht teleurgesteld zijn, maar wij vinden de balans tussen comfort en sportiviteit prima voor alledaags gebruik.

Korte kont
De 159 is vanbinnen natuurlijk nieuw, maar oogt vertrouwd. Het dashboard volgt qua vorm dat van de 156, maar is wat gladder en strakker geworden. De afwerking is wel weer beter, maar diverse delen sluiten niet even netjes aan. De bedieningsorganen zijn logisch geclusterd. De motor wordt geheel volgens
de laatste trend tot leven gewekt met een start-/stopknop. De zit achter het stuur is goed en de zetels zijn riant.
Ruimte heb je voorin meer dan genoeg. Op de achterbank is de bewegings-vrijheid maar net voldoende. De instap achterin verlangt 'n redelijk lenig lichaam. Niet alleen vanwege het lage dak, maar ook door de schuine B-stijlen die de toegang tot de achterste zitplaatsen tamelijk nauw maken. Ook de kofferbak is niet erg ruim. Vanwege de korte kont biedt deze 405 liter bergruimte.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 159 1.8 mpi Business
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.660 mm / 1.828 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,3 s / 15,8 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km