Alfa Romeo 147 GTA - Op de rollenbank

Brullende Busso

56 reacties

Video

Een compacte Alfa Romeo met de befaamde Busso-V6, dan hebben we het over de 147 GTA. Tom Mars en zijn vader Marco zochten lang naar een goed exemplaar, vonden dat in Duitsland en zijn nu heel benieuwd of de karaktervolle zescilinder alle steigerende paarden nog heeft.

'We wilden al heel lang een Alfa Romeo 147 GTA'

Ideaal wanneer je als vader en zoon dezelfde passie voor auto’s hebt, want dan kun je de kosten mooi delen. Voor beide mannen is de 147 een hobby-auto; voor de dagelijkse kilometers staat er rationeler vervoer voor de deur. Tom: “De liefde voor Alfa Romeo heb ik van huis uit meegekregen. Ons vorige hobbyproject was een GT met een tweeliter JTS, maar we wilden al heel lang een 147 GTA. Een hatchback met een 250 pk sterke V6, dat is echt te gek.”

Zoeken in het buitenland

Vader en zoon gingen niet over één nacht ijs tijdens de zoektocht naar een GTA die in het plaatje paste. Heel veel staan er niet te koop en vaak is de historie niet bekend. “We wilden een auto die in elk geval motorisch heel goed was, want zelf zijn we geen sleutelaars”, vertelt Tom. “In Nederland hebben we meerdere exemplaren bekeken en daar zat niet de ware tussen. Daarna zijn we ook in het buitenland gaan zoeken en zagen we in Duitsland bij een particulier een 147 die qua prijs en verhaal op onze wensen aansloot. Na wat eerste contacten via de mail en telefoon zijn we gaan kijken. Daar troffen we een liefhebber die veel aan de auto had gedaan. De motor is gereviseerd, compleet met een fotoverslag ervan, en de eigenaar wist veel over zijn GTA te vertellen. We hadden er meteen een goed gevoel bij.”

Voelde sneller aan

Zo staan we twee jaar later naar een GTA te kijken die klaar is om de Haagse vermogensbank aan te vallen. Hier en daar is er wat veranderd aan het origineel, zoals de wielen die een iets donkerder kleur hebben, de donkere achterlichten, hij is een tikkie verlaagd en het uitlaatsysteem is aangepast om die Italiaanse opera voller en intenser te laten klinken. “Wat ons tijdens de eerste proefrit opviel, is dat hij sneller aanvoelde dan de andere GTA’s die we hadden gereden”, vertelt Tom. “We twijfelden dan ook geen moment aan het verhaal van de eigenaar en hadden het volste vertrouwen in de techniek. Het zal ons niet verbazen als er iets meer vermogen dan normaal uitkomt. Dankzij de short shift schakelt hij ook lekker direct. Ook dat maakte meteen indruk.”

Sardinië en Zandvoort

Direct na aanschaf liet Tom de distributieriem vervangen. Alfa Romeo schrijft een termijn van drie jaar voor en daar kun je je maar beter aan houden. Het zal je niet verbazen dat een auto als deze bij chef rollenbank Ghisbert van Ginhoven een meer dan grote grijns op zijn gezicht vertoont. Hij sjort het raspaard stevig vast, kalibreert de apparatuur en trakteert ons op een geweldig hoorspel. De Busso brult en krijst het uit en laat zien dat hij nog kerngezond is. “Dit resultaat bevestigt ons vermoeden, geweldig”, zegt een glunderende Tom. “We hebben echt de goede auto gekocht. Afgelopen zomer ben ik er meer naar Sardinië geweest, waar ik zelfs een andere GTA tegenkwam. We hebben er ook al twee keer mee op het circuit van Zandvoort gereden, vandaar die semi-slicks, sterkere remmen en remvloeistof die tegen hoge temperaturen bestand is. Ja, hij voldoet aan alle verwachtingen en overtreft ze zelfs.”

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 147 3.2 V6 24V GTA
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.179 cc
Maximaal vermogen 184 kW / 250 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.213 mm / 1.764 mm / 1.412 mm
Wielbasis 2.546 mm
Massa leeg 1.335 kg
Laadvermogen 570 kg
Banden225/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 246 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s
Brandstofverbruik 12,1 l/100km
CO2-uitstoot 287 g/km

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.