Afscheid duurtest Hyundai Kona Hybrid – Naar een hoger plan getild, nu de hybride aandrijflijn nog
Ruimer, en heel compleet
16 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Hyundai Kona is groter en toont moderner dan zijn voorganger. Na een half jaar duurtest weten we nu exact waarin hij zich onderscheidt van de eerste generatie. Jammer dat niet alles is verbeterd bij de generatiewissel. We zouden voor de Hyundai Kona Hybrid best een update van de hybride aandrijflijn willen zien.
De aandrijflijn van de hybride Kona die wij reden, is ongewijzigd gebleven. De 1.6 GDI-benzinemotor die samenwerkt met een elektrokrachtbron en een zeventraps automaat met dubbele koppeling levert nog altijd een systeemvermogen van 141 pk. Dat hebben we nog even voor alle zekerheid op de rollenbank gecheckt. Bij de meting zat onze Kona er een fractie onder, maar in tegenstelling tot het hybride-systeem van Toyota en Lexus laat deze aandrijflijn zich probleemloos meten. Daarbij moeten we aantekenen dat de tand des tijds invloed begint te krijgen op de hybride aandrijflijn. Acht jaar geleden vonden we die bijna de gelijke van een hybride Toyota, die overigens iets anders van opzet is. In recente vergelijkende tests merkten we dat Toyota inmiddels een verder verfijnd systeem heeft. Hyundai heeft de afgelopen jaren geen fijnslijperij verricht aan de 1.6 GDI HEV en dat voel je. De Koreanen moeten rap aan de slag, temeer omdat de concurrentie eveneens vol inzet op hybrides.
Heel zuinig kan hij zijn, gewoon zuinig is hybride Kona altijd
Toch kun je nog steeds heel zuinig rijden met de hybride Kona. We haalden al eens 1 op 20 bij een rit met veel kilometers over binnenwegen. Dat wij gemiddeld over zes maanden uitkomen op 1 op 17,5 ligt aan het hoge aandeel snelwegkilometers. Daarnaast drukten de buitenlandse trips hun stempel op het verbruik. Om de stap voorwaarts die Hyundai met de jongste Kona zette te verifiëren, gingen we een poosje op stap met de vorige generatie. Vooral het nieuwe interieur tilt de jongste Kona naar een hoger plan en de toegenomen interieurruimte juichen we eveneens toe. Hij ontgroeit het B-segment waarin de eerste Kona begon. Daarmee neemt de huidige Kona verder afstand van de Bayon, al moet hij nog wel de Tucson boven zich dulden. In feite is dat model Hyundais échte inzending voor het C-segment.
Lichtbalk in neus had een zwak element
De nieuwe Kona deed in onze handen zijn ding en je kunt er zonder meer zorgeloos, comfortabel en zuinig je kilometers mee afleggen. Alleen in de eerste weken hadden we een storinkje. Een deel van de ledbalk in de neus, die brandt bij dimlicht, scheen zwakker. Dat deel werd vervangen en daarmee scheen de balk weer als vanouds over de volle breedte even sterk. Als we een Kona zouden aanschaffen, zouden we overigens terstond overstappen op andere banden, want de grip die het Nexen-rubber in de natte maanden leverde, vonden we echt ondermaats.
Hyundai Kona Hybrid in cijfers
Beginstand 9.628
Eindstand 23.814
Gereden kilometers 14.186
Getankte liters 812,81
Gemiddeld verbruik 5,7 l/100 km (1:17,5)
Brandstofkosten € 1.709,84
Dit valt ons op:
+hoogwaardig instrumentarium en fijne bediening
+ lekker ruim
- grip Nexen-banden op nat wegdek
- Samenspel hybride aandrijfljn kan beter
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Kona 1.6 GDI HEV Premium Sky |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.300 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.580 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 38 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.350 mm / 1.825 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.410 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 107 g/km |
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.