Test: Abt AS6
Van reizen naar rijden
Audi houdt zelf de sportieve topversie van de A6 nog even onder de pet, maar bij tuner Abt kun je vast terecht voor een AS6. Da's een gewone A6 3.0 TDI met een hoop extra plastic op de buitenkant en een lekkere oppepper onder de kap. En zo wordt een heerlijke reisauto ineens een geweldige rij-auto.
Rij met een Abt AS6 en je ontdekt opnieuw dat er over smaak nog genoeg te twisten valt. De een staat te smullen bij de 19-inch velgen die maar net aan in de wielkasten passen; de ander dreigt de controle over z'n maaginhoud te verliezen als hij de grote hoeveelheden kippengaas waarneemt die de auto rijk is. Van de chique bescheidenheid van de originele Audi A6 Avant is in ieder geval niets meer over, daar zijn de haters en bewonderaars het wel over eens. Subtiel kunnen we de vier uitlaatpijpen ook niet noemen - met een AS6 maak je duidelijk wat je wilt: vooraan rijden.
Abt Sportsline, voor wie het niet weet, is een Duitse tuner die zich vooral stort op producten van Audi en Volkswagen. Niet alleen grossiert het bedrijf in spoilers en kippengaasgrilles, maar ook in technische verfijning. Extra vermogen voor turbomotoren (diesel en benzine) vinden we bijvoorbeeld ook op het lijstje met specialiteiten van Abt. En als je een Audi A6 de volledige behandeling laat ondergaan bij Abt dan krijgt hij ook een nieuwe naam: Abt AS6.
Geen astronomische verschillen
De basis vormt een A6 3.0 TDI quattro en die moest eerst eens langs in Kempten voor een krachtkuurtje. Geen uitgeboorde cilinders of extra turbo's, maar 'gewoon' een aanpassing van het motormanagement. Zo'n standaard TDI is goed voor een heel nette 225 pk vermogen en een koppel van 450 Nm - ook niet kinderachtig - als hij uit de Audi-showroom komt. Maar nadat de Abt-computer de software heeft aangepast is hij plots goed voor 270 pk en 550 Nm koppel. En je hoeft geen wetenschapper te zijn om te snappen dat je dát wel merkt. En het 'feest' begin al zowat na de eerste aanraking van het gaspedaal. Vanaf 1.500 tpm is de duw in je rug is veel heftiger dan bij de gewone drieliter en je sprint ongeveer een halve seconde sneller naar de honderd. Dat zijn natuurlijk geen astronomische verschillen, maar als de stopwatch nog onder de zeven seconden blijft hangen, dan is dat natuurlijk wel heel snel. Je ervaart het verschil alsof de auto plotseling wat lichter is geworden; het gaat allemaal net even wat gemakkelijker. Met name als je flinke kruissnelheden op de klok hebt staan (170-180 km/h), kost het verbazend weinig moeite om nóg harder te gaan. Maar het vermogen heeft geen duidelijke of irritante piek, hij versnelt heel mooi gelijkmatig.
Na de motortuning begint de discussie over smaak, want het uiterlijk van de auto is aan de beurt. Het is tijd om de auto 40 mm te laten zakken door het monteren van de verlagingsveren die ook nog wat harder zijn dan het standaardspul. De critici zou je de mond kunnen snoeren door te beweren dat dat lagere onderstel ook invloed heeft op het weggedrag. De auto gaat er werkelijk beter van rijden. Hij helt minder in de bocht en geeft de bestuurder nóg meer contact met de weg.
Smaakdiscussie
Je zou kunnen zeggen dat je dan al mooi gevulde wielkasten hebt, maar daar dachten de Abt-medewerkers toch anders over. Er kwamen opvallende 19-inchvelgen tevoorschijn waar Continental een setje 245/35 banden omlegt, zodat er helemaal geen ruimte meer over is in de wielkasten. En nu komt de smaakdiscussie ook pas echt los, want ze zijn nogal expliciet, deze vijfspaaks stukken smeedwerk. Evenmin heel subtiel zijn de vier uitlaatpijpen van de Abt-einddemper. Op beide hoeken twee van die buizen die behoorlijk de aandacht trekken. Overigens weten ze wel raad met het dieselgeluid van de A6, want als je achter de auto staat, klinkt 'ie door deze demper mooi donkerbuin als een zescilinderbenzinemotor.
De vraag wat al dat moois kost, is niet eenvoudig te beantwoorden. Want de tegenvraag is dan "wat wil je?". Neem je het hele pakket zodat je een echte Abt AS6 hebt, dan zul je dik 12.000 euro extra moeten betalen voor je A6 3.0 TDI quattro Avant (die al E 62.490 kost). Maar je kunt je ook beperken tot de zaken die je zelf leuk of noodzakelijk vindt. Alleen de motortuning bijvoorbeeld komt je op 2.081 euro te staan en de velg-bandcombinatie is 4.515 euro, en zo kun je elk onderdeeltje apart bestellen, tot en met de ventieldopjes aan toe (E 19). Je hoeft er trouwens niet voor naar Duitsland, want de Nederlandse Audi-dealers kunnen alles leveren.