Fiat Punto 1.2 Sound (2002)

Uitstekende allrounder

Fiat Punto
Onze Italiaanse testauto heeft een 1,2-liter krachtbron onder de kap en 'Sound' op de achterklep staan. Deze uitvoering met een prijs van zo'n € 12.100 heeft heel wat meer te bieden dan de basisversie van de Punto.

De Fiat Punto is een model naar de laatste trend in autoland: een kleintje met relatief veel binnenruimte. Wat vroeger het kleinste model was voor een fabrikant is nu een auto die zich qua binnenruimte kan meten met een compacte middenklasser van een jaar of tien geleden. Dat is de Punto ook wel aan te zien. Hij heeft een hoge carrosserie en biedt met gemak plek aan vier volwassenen. Achter het stuur krijg je zeker niet het gevoel met een 'kleintje' op pad te zijn.
Het knusse binnenste van de Punto is uitnodigend en fraai. Het geeft een compleet gevoel, alsof je met een auto uit een hogere klasse op weg bent. De Italianen passen mooie materialen toe. Het donkere kunststof wordt onderbroken door een aluminiumkleurige middenconsole. Deze Sound-uitvoering is een blijvend model en dat maakt deze uitvoering bijzonder aantrekkelijk. Want behalve het mooiere uiterlijk (bumpers in kleur i.p.v. zwart van de Punto basis) krijg je bij de Sound ook elektrisch bedienbare ramen, een radio/cassette met zes speakers, centrale vergrendeling en fraaie stoelen, met hoogteverstelling aan de bestuurderszijde. De meerprijs voor al dat moois bedraagt zo'n 850 euro. De Sound heeft vakken, opbergnetten op de portieren, en bekerhouders in de middenconsole, zodat je met een gerust hart een McDrive kunt bezoeken voor een paar milkshakes. Voor zo'n € 12.100 euro koop je dus behoorlijk wat auto.

Wat kun je eigenlijk allemaal met de Punto? Stel je moet een keer met vier mensen op pad. De inzittenden hebben zowel voor- als achterin voldoende hoofdruimte. De beenruimte voor- en achterin is ook niet slecht. De afstand tussen de rugleuningen meet 67 centimeter. Maar dan is het nog de vraag hoe de achterbank te bereiken valt. Zeker bij een driedeurs koetswerk niet altijd even makkelijk en daarom rijdt oma ook altijd voorin mee. De Italiaan heeft een prettige 'walk-in'. In de Punto schuiven beide voorstoelen naar voren en ook weer terug, zonder dat je de rugleuning opnieuw moet instellen. Instappen en wegwezen. Je hebt als bestuurder al gauw je draai gevonden. Al duurt het wat langer voor je de juiste bediening van de hendels onder de knie hebt. De stoelen van de Punto zitten lekker. Ze hebben hoge randen en zien er ook nog eens sportief uit. Dankzij de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel en het verstelbare stuur kun je een fijne rij-positie aanmeten.
Zoals we al opmerkten heeft de Punto Sound een rijke uitrusting. Weliswaar moet je voor ABS bijbetalen, maar elke Punto krijgt wel 6 airbags mee: front, zij en hoofd! Een boordcomputer is standaard evenals centrale vergrendeling. De veiligheid van de achterpassagiers is gediend bij verstelbare hoofdsteunen achterin, al kost een derde steun met 3-punts gordel extra. De bestuurder heeft een lendensteun en hoogteverstelling op zijn stoel. De achterbank is gedeeld neerklapbaar en de ruiten in de portieren gaan elektrisch op en neer.

Aansporen
Tijd om te rijden. De 1,2-liter van Fiat levert 60 pk en beschikt over twee kleppen per cilinder. Het is geen straf om hiermee op stap te moeten, de 1.2 laat nauwelijks iets van zich horen en dat maakt de Punto gelijk een comfortabele auto. Alleen geluiden van banden en de wind dringen door in het interieur. Aan hoge toerentallen heeft de krachtbron een hekel, hij komt wat gezapig over. Bij 2.500 toeren levert hij al zijn maximum koppel en 2.500 toeren verder bereikt hij qua paardenkrachten zijn piek. In de praktijk pakt hij onderin lekker op. In de Punto merk je goed dat de vijfde versnelling een vrij lange overbrengingsverhouding heeft. Bij 120 staat de toerenteller op 3.400. De motor geeft goed partij. Met een acceleratietijd van 14,5 seconden valt goed te leven en kun je uitstekend meekomen in het verkeer. Hij haalt overigens een bruikbare topsnelheid van 155 km/h.
De Punto laat qua wegligging een dikke voldoende noteren. In snel genomen bochten voel je de achterkant een beetje licht worden, maar het voelt vertrouwd aan. Met een gewicht van nog geen 900 kg zijn de verbruikcijfers dan ook keurig. De Punto loopt 1 op 14,1. Al met al is de Fiat Punto 1.2 Sound een uitstekende
allrounder in de compacte klasse. Hij biedt veel auto voor zijn geld. Dat dankt hij mede aan het hoge comfort en de rijke uitrusting.



Signalement

Merk Fiat
Model Punto 1.2 Sound
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 102 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.800 mm / 1.660 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 835 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden155/80TR13Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,5 s (fabrieksopgave: 14,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,3 s / 21,0 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.