Fiat Panda 100 HP (2007)
Hete branie
Om de kleine Italiaan een flinke boost te geven, heeft Fiat in de 925 kg lichte Panda een 100 pk sterke motor gemonteerd. Om een en ander in goede banen te leiden is ook het onderstel aangepast en om het allemaal te tonen zijn wat styling-ingrepen toegepast.
Het silhouet van de Panda is vrij simpel, een recht doosje met een kort neusje. Toch heeft Fiat dit strakke profiel op een leuke manier weten in te vullen en van de Panda een zeer aardige verschijning gemaakt, veel beter dan bijvoorbeeld een Opel Agila of een Kia Picanto. De standaard Panda is voor Fiat een prima basis om mee te variëren. Zo is er bijvoorbeeld de Panda 4x4, die wat hoger op de poten staat, en de Panda Cross, die helemaal het voorkomen heeft van een dikke terreinwagen, klaar om op expeditie te gaan.
Agressief
De 100HP onderscheidt zich van andere Panda's met een uiterlijk dat doet denken aan een agressief ogende straatracer: een (optisch) grote, zwarte grille, dikke bumpers en brede banden op sportief ogend lichtmetaal, met daarachter opvallende
remklauwen. Het geheel gaat schuil in wielkasten met zwarte verbreders. De onderkant van de achterbumper is zo vormgegeven dat het lijkt alsof er flink werk is gemaakt van de onderhuidse aerodynamica, maar dat is uiterlijke schijn. Om de achterkant aan de grond te houden dient alleen een klein spoilertje boven aan de achterruit, Fiat geeft als topsnelheid 185 km/h en dat is ruimschoots voldoende. Op de sprint van nul naar honderd klokt de Panda 10,2 seconden. De Panda maakt bij onze wettelijke maximumsnelheid niet al te veel toeren en dat komt het geluidsniveau in het interieur direct ten goede.
Sportknop
In de Panda 100HP zit op de plek van de zogenaamde Cityknop van andere Panda's nu een toets met het opschrift 'Sport'. Indrukken van deze knop heeft tot gevolg dat de besturing wat directer reageert en bovendien dat de motor iets scherper de bewegingen van het gaspedaal volgt. Verwacht hier echter geen schokkende
gebeurtenissen; een wereld van verschil levert de sportstand niet op.
Hoewel de Panda aan de voorkant voorzien is van een stabilisatorstang, helt de carrosserie in bochten toch beduidend over. Niet zozeer een 'gebrek' van het onderstel als wel van de hogere opbouw. Om de remmen aan de hogere prestaties aan te passen, monteert Fiat achterop de Panda 100HP ook schijfremmen.
Achterin zitten gaat in de Panda redelijk. Het is dan ook eigenlijk meer een
mini-MPV dan een compacte hatchback. Je hebt wat meer armslag en een betere zitpositie.
De versnellingspook zit in de Panda lekker hoog, op een console vlak tegen het dashboard aan. Helaas drukt deze console wel irritant tegen je been. Verder beschik je in de Panda over in hoogte verstelbare gordelbevestigingen aan de B-stijl.
Het Panda-dashboard is helemaal van deze tijd. Het is opgetrokken uit stemmig grijs gekleurd hard plastic. Het instrumentarium bevat helder afleesbare klokken en meters. Met een aantal knopjes onder aan het stuur sluit Fiat helemaal aan bij de trend om steeds meer vanaf het stuur te kunnen bedienen. Het neemt niet weg dat het stuur wat iel aanvoelt.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Panda 1.4 100HP Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 131 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.578 mm / 1.606 mm / 1.522 mm |
Wielbasis | 2.299 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Banden | 195/45R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 6,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s / 12,1 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |