Audi A8 3.3 TDI quattro (2000)

Superdiesel?

Audi A8 3.3 TDI quattro
Audi kwam in navolging van rivalen BMW en Mercedes zomer 2000 uit met een hele dikke diesel, de dubbelgeblazen 3,3-liter V8 TDI. Wij nemen hem onder de loep om uit te vinden of je nog wel onvoorwaardelijk voor een benzinevariant zou moeten kiezen.

Tegenwoordig is 't niet ondenkbaar dat je wordt voorbijgezoefd door luxe limo's met een wel heel dikke diesel in het vooronder. Zo introduceerden Mercedes-Benz en BMW al een V8-diesel voor hun luxe limousines en zomer 2000 is ook Audi met zo'n V8 op de markt gekomen voor hun topmodel de A8. Nu is een grote achtcilinder op zich al een indrukwekkende machine, maar een dieselvariant van die configuratie dwingt toch helemaal respect af.
Audi ontwikkelde een V8 met een wat kleinere cilinderinhoud (3328 cc) dan van de achtcilinderdiesels van zijn concurrenten, die beiden op vier liter zitten. Voor deze nieuwste TDI-variant maakt Audi gebruik van vierkleppentechniek, een common rail-inspuitsysteem en twee turbo's. De diesel levert een maximum vermogen van 225 pk bij 4000 tpm en heeft een maximum koppel van 480 Nm tussen 1800-3000 tpm. Op papier zijn dat voor de 3.3 TDI quattro (hij wordt alleen met 4WD geleverd) al prachtige waarden, die onze nieuwsgierigheid extra prikkelen. Hoe zal deze diesellimo rijden in deze test waarin we hem in gedachten af en toe vergelijken met een A8 3.7 quattro?
Voor deze test kozen we een lange-afstand testroute. Uiteraard inclusief veel Duitse Autobahn. Alleen daar kun je tenminste ongestraft alle kwaliteiten van deze 'D8' op zijn merites beoordelen.
In een A8 voel je je lekker verwend. De comfortabele leren fauteuils kun je helemaal afstemmen op je eigen ideale zitwensen - alles gaat trouwens elektrisch, van zithoogte, tot de hoogte van de hoofdsteun en zelfs het op niveau brengen van de veiligheidsgordel. Uiteraard geldt datzelfde voor de hoogte- en diepteverstelling van het stuur.
Maar van grote klasse is ook de rust in het interieur. Dat komt voor een deel door de aanwezigheid van dubbel glas (optie). Voor een ander en groot deel is de rustige stationairloop van de grote diesel daar debet aan. Bij het starten hoor je heus wel heel even een bekend dieselgenagel, maar als de motor eenmaal warm is, merk je er geen snars van.
Als we de A8 de vrije teugel geven, vergeten we even dat er een zelfontbrander in het vooronder staat. Hij is trouwens gecombineerd met Audi's 5-traps triptronic automaat, die onmerkbaar door zijn versnellingen gaat.
De enorme trekkracht van de 3.3 TDI is al vanaf stilstand beschikbaar en je versnelt uiterst soepel naar topsnelheden, die in ons eigen land ondenkbaar zijn. Op z'n top van 242 km/h is de A8 trouwens nog steeds fluisterstil. Zo leg je toch wel heel ontspannen lange afstanden af met hogere snelheden. Daarbij komt nog een ander voordeel dat sowieso geld voor diesels: de grote actieradius en die is van de 3.3 TDI inderdaad respectabel. Je kunt van elke plaats in Nederland tot ver voorbij Basel rijden zonder te stoppen. Met een testverbruik van 1:9,4 is het bereik van deze A8 bijna 850 km.
We kwamen niet alleen op de Autobahn onder de indruk van deze geweldige machine, ook op bochtige bergwegen laat de A8-diesel zich van zijn beste kanten zien. We rijden monter met tachtig over heuvels en dalen, halen in no time een kruipende vrachtwagen. Het quattro-onderstel is als een rots in de branding en zorgt ervoor dat de auto niet van zijn koers af te brengen is. Of je moet wel heel waanzinnig te keer gaan, iets dat wij in ieder geval achterwege hebben om veilig op de plaats van bestemming te arriveren.

Hoofd of hart

Nu gaat het toch vooral om de vraag hoe verhoudt zo'n 3.3 V8 TDI zich tegen een 3.7 V8 benzine-versie. Deze is in de sprint van 0-100 km/h nauwelijks langzamer dan de diesel: 7,8 tegen 7,6 seconden. De accereratie van 80-120 km/h legt hij ruim een halve seconde sneller af in 5,5 s tegen 6,1 voor de diesel. Geen verschillen om wakker van te liggen. Het testverbruik van de benzinegestookte V8 is 1:7,4, de diesel rijdt 1:9,4. Qua rijden is er wel een verschil. De dieselversie voelt iets steviger aan. Het zijn beide fenomenale auto's en de diesel doet op geen enkel punt onder voor de 3.7.
Blijft nog ter overweging de prijs. De 3.3 TDI quattro kost zo'n 25 mille meer dan een 3.7. Is de diesel dit verschil waard? Ons hart zegt, ja, want die dieseltechniek is fenomenaal en we houden nu eenmaal van nieuwe ontwikkelingen. Maar om alleen voor dat gevoel zo'n bedrag extra uit te trekken is niet reëel. Want denk maar niet dat je het prijsverschil vlot terugverdient. Dan zou je haast 24 uur per dag moeten doorrijden.

Signalement

Merk Audi
Model A8 3.3 TDI quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 92.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V8
Cilinderinhoud 3.328 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 480 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.438 mm
Wielbasis 2.880 mm
Massa leeg 1.835 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden225/60WR16Prijzen
Topsnelheid 242 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,1s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 261 g/km