Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ (2012)
Voor kids en kantoor
De CX-5 is forser dan je op het eerste gezicht zou zeggen. De scherpe flanken oogsten het gewenste effect en laten hem kleiner lijken in een segment waarin vooral hoekige designs de trend lijken. Binnen in de CX-5 zorgt de opzet van het instrumentarium voor het inmiddels bekende Mazda-sfeertje. In de rechterkoker kun je via het boordcomputermenu zien hoe lang de start-stoptechniek er al voor heeft gezorgd dat de motor bij een stilstaande CX-5 uitstond. In totaal én per rit.
We treffen materialen en knoppen aan die mooier zijn dan we ooit in een Mazda zagen. Dankzij het sportieve stuurtje, met daarop bedieningsknoppen voor zaken als cruisecontrol en de audio, én door de laag instelbare zit krijg je niet dat typische SUV-gevoel. Je zit zeker niet 'op de bok'. Wel zijn er veel knopjes aan boord. Deze versie heeft allerlei veiligheidssystemen die allemaal aan- en uitgezet kunnen worden met een eigen knopje. Overigens had Mazda die draaiknop in de middenconsole net zo goed kunnen weglaten. Je ziet daar precies dezelfde knoppen als rond het scherm boven in het dashboard, waar je ook al erg goed bij kunt. Maar ja, zo'n muisachtige bediening staat wel heel premium. De ventilatie en airco bedien je overigens wel op de gewone manier, en daar ben je zo uit. Aan ruimte geen gebrek, zowel voor personen als voor bagage. Mazda tovert in de CX-5 de bekende Karakuri-truc tevoorschijn. Met een greep in de bagageruimte leg je de leuningen van de achterbank plat.
Geen turbotechniek
Mazda kiest nog altijd voor atmosferische motoren. Toch is er behalve een zaak als start-stoptechniek nog iets bijzonders aan de 165 pk sterke 2,0-liter. Hij heeft directe inspuiting en een compressieverhouding van 14,0:1, wat ongekend hoog is voor een benzinemotor. Volgens Mazda is dat goed voor de efficiëntie. In elk geval voelt de motor lekker gretig aan en daarbij klinkt hij nog enthousiast ook.
Het schakelen gaat ook al zo lekker. De korte, exacte slagen en het gevoel zijn van MX-5-niveau. Ook de besturing biedt ontzettend veel gevoel en directheid. Misschien moet Mazda nog wel even naar de demping kijken. Die is nu erg hard en dat leidt op de snelweg tot wat gedribbel. Hierdoor voel je oneffenheden in het asfalt te sterk, zeker voor een auto in het SUV-segment. Je ziet het ook aan de buitenspiegels; die trillen heel licht in hun behuizing en dat brengt wat onrust met zich mee. Als je een bochtig parcours opzoekt, lijkt het wel alsof de Mazda meer daarvoor is ontwikkeld dan voor het rijden op de snelweg, want wat zet hij zich lekker!
De TS+-uitvoering zit lekker ruim in z'n spullen. Standaard heeft hij gescheiden klimaatregeling, cruisecontrol en stoelverwarming vóór, 17-inch lichtmetalen wielen, parkeersensoren voor en achter, een automatische remfunctie die elke hellingproef tot een makkie maakt en het City Safety-systeem. Dan is er ook nog de rear view monitor; in de buitenspiegels zie je een waarschuwingslampje als er een andere weggebruiker in de dode hoek zit. Wie hem zakelijk gaat rijden (lees: least), krijgt er nog een rijstrookassistent, xenonkoplampen met actieve bochtverlichting, automatisch dimmend licht bij tegemoetkomend verkeer en een navigatiesysteem bij.
Oordeel
De tweeliter met hoge compressieverhouding doet gretig zijn werk. De besturing is ruim bovengemiddeld, het onderstel wat straf.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.540 mm / 1.840 mm / 1.710 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 690 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,5 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.