Test: Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2011)
Premium-Prius
Lexus schudt de wedstrijd in het compacte luxesegment op met een onverwachte nieuwkomer: de CT 200h. Deze vijfdeurs hybride is ook nog eens de enige auto in dit deel van de markt met slechts 14 procent bijtelling.
Volgens Lexus moeten we de CT 200h niet zien als een opgedirkte Prius. Wie echter onder de strak getekende premiumhuid gaat snuffelen, zal zien dat je moeilijk om de vergelijking met de Toyota heen kunt. De aandrijflijn van de CT is namelijk een exacte kopie van die in de Prius. Achter het uit de kluiten gewassen L-logo in de grille schuilt dus een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met 99 pk, die af en toe een steuntje in zijn rug krijgt van een 60 kilowatt (82 pk) sterke elektromotor. Onder de achterbank zit ook nog een flink pakket nikkelmetaalhydride-accu's verstopt, waarin de auto energie kan opslaan. Deze hybride aandrijflijn stuurt zijn kracht via een continu variabele transmissie (CVT) naar de voorwielen.
In het interieur staan de materialen op een hoog plan. Zo is de tunnelconsole van elke CT standaard afgewerkt met leren accenten, zijn de materialen erg netjes en oogt het geheel behoorlijk voornaam. Verder merk je meteen dat je lager zit dan in een Prius en dat de CT 200h je veel meer een cockpitgevoel geeft, met een fijn compact stuurtje voor je neus.
Rust en stilte
Het is een merkwaardige gewaarwording om de auto te starten. Je hoort geen startmotor, maar alleen een piepje, begeleid door een groen oplichtende ready -lamp in het tellerblok: de CT 200h is klaar voor gebruik. Mits de accu's voldoende zijn opgeladen, kun je dan volledig elektrisch wegrijden. Rust en stilte voeren de boventoon. Pas wanneer de accu's leegraken of zodra je te bruusk gas geeft, slaat de verbrandingsmotor aan. Laat je vervolgens je gas los en laat je de auto uitrollen, dan slaat de motor subiet af en werkt het systeem als een dynamo om de accu's op te laden. Het versnellen gaat met dank aan de CVT bijzonder vloeiend. Wel blijft het wennen aan het karakter van die CVT. Ga flink op het gas en de motor gaat loeiend tot actie over; een schril contrast met z'n doorgaans ontspannen, stille inborst.
De CT kent drie rijstanden, die je kunt selecteren met de grote ronde draaiknop op het dashboard: Normal, Eco en Sport. In Eco voel je meer weerstand in het gaspedaal en in Sport reageert de aandrijflijn juist iets feller op het rechter pedaal, zelfs wat nerveus, terwijl de auto ook een stukje zwaarder gaat sturen. Aan het weinig enthousiaste karakter van de CT 200h zul je moeten wennen, maar verder heeft Lexus een fijn rijdende auto neergezet. Zoals gezegd geeft-ie je al meteen een sportiever gevoel dan een Prius. Zo biedt de besturing – in Normal – een verrassend prettige mate van tegendruk, terwijl de installatie mooi direct reageert. Niet te nerveus maar ook niet te wollig, en over het hele bereik mooi lineair. Wel wil hij te graag terug naar de middenstand.
Lexus heeft de CT 200h een atletisch randje willen meegeven. Dat merk je al aan de standaard gemonteerde 'sportstoelen' met flinke wangen, waar trouwens niet iedereen even lekker in zit, maar vooral de vering en demping zijn steviger dan we van Lexus gewend zijn. Het onderstel geeft de klappen soms wat ferm door. Oncomfortabel wordt het echter niet snel. De sportieve inborst van de CT uit zich in de praktijk dus maar ten dele, en dat vindt menig berijder van deze auto's bij dagelijks gebruik vast niet erg.
- +Stille en rustige aandrijving
- +Rijdt strak en stuurt stevig
- +Keurige uitrusting
- -Luidruchtig bij accelereren
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | CT 200h Hybrid Business Line |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.530 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 207 Nm bij 2.800 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.320 mm / 1.765 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.385 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,4s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km (fabrieksopgave: 4,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 94 g/km |
Lezersreacties (80) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.