Test: Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 (2011)
Recht voor z'n raap
Achterwielaandrijving, een dik 300 pk sterke V6 en een gelikte coupékoets zijn altijd leuk! Ook als er Genesis op staat? Ja, beslist! De Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 is een heel eerlijke auto. Rauw, recht voor zijn raap en af en toe ook een tikje wispelturig.
Het is altijd leuk, maar ook oppassen geblazen, een auto die in zes seconden van 0 naar 100 km/h kan en waarmee je maar weinig asfalt nodig hebt om even de 200 aan te tikken. De machtige brom klinkt al zodra je de startknop indrukt. De respons op het gaspedaal, ook bij lage toerentallen, is fantastisch. Deze motor hoort gewoon bij deze coupé.
Karakter, beleving, daar draait het om. De V6 levert 303 pk en dat is voor een 3,8-liter niet eens indrukwekkend, maar de sound is goed en dat is ook wat waard. En omdat-ie ook nog eens voldoende vlot blijkt, verlang je niet per se naar een high performance-blok met meer dan 100 pk per liter. Van 0 naar 100 km/h kan-ie in 6,4 tellen. Laat je 'm van onderuit optrekken of zet je de bak bij 80 in drie, altijd klinkt de motor ruig. Het kan uiterst vermakelijk zijn om een dagje met de Hyundai Genesis Coupé te stoeien op het circuit. ESP uit, het gas erop en spelen maar. Wat wil die Genesis snel om met z'n kont! Hij gaat met zijn neus niet zo gretig de bocht in, heeft dus wat onderstuur en dan opeens roetsjt de achterpartij naar de buitenzijde van de bocht. Dat wispelturige karakter maakt hem onvoorspelbaar. Een wildebras, dat is het. De harde demping en vering halen in bochten samen met dikke stabilisatoren beweging uit de koets. Sturen en schakelen konden wat fijner. Als je bijvoorbeeld snel van vijf via vier en drie naar twee wilt terugschakelen, voel je niet goed in welk verzet je zit.
Blauwe gloed
In de Genesis kijk je tegen een cockpit aan met twee kokers; de meters hebben een blauwe gloed. Het stuur staat ver naar de bestuurder toe, maar is vreemd genoeg niet axiaal verstelbaar. Alleen de hoogte kun je instellen. Ook in de laagste positie staat de stoel nog niet zo laag als je voor sportieve doeleinden zou willen en de rugleuning verstel je met een hendel. Het materiaalgebruik kan hier en daar nog beter; heel hoogwaardig is het niet. Zo voelt de pookknop niet erg lekker aan. Op de bediening van de tripcomputer na spreekt de ergonomie wel voor zich. Achterin zul je als volwassene niet echt lekker kunnen zitten, al valt het met de beenruimte nog mee. De bagageruimte is acceptabel.
De Genesis biedt ontzettend veel waar voor z'n geld. Toch zie je wel waarop bespaard is door Hyundai. We noemden al even de niet axiaal verstelbare stuurkolom. De stoelleuning is niet elektrisch verstelbaar en de klimaatregeling heeft geen gescheiden temperatuurzones. Cruisecontrol is aan boord, maar je hoeft niet bij de dealer te vragen om een adaptieve versie daarvan. Navigatie staat niet eens op de optielijst. Wat de aankleding betreft: dit is typisch een gevalletje what you see is what you get. Je krijgt 19-inchwielen, dubbele uitlaten, leren bekleding, stoelen met verwarming en een audiosysteem, klimaatregeling, parkeersensoren achter. Geen spullen waarvan we achterover slaan, maar bedenk wel dat je voor dit geld heel veel auto krijgt, want meer dan 300 pk en achterwielaandrijving! Dat doet geen ander merk Hyundai na.
Zelf aankleden dan maar? De optielijst bestaat uit slechts drie zaken! Een limited slip-differentieel, een elektrisch bedienbaar schuifdak en een zestrapsautomaat.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- +Indrukwekkende prestaties
- +Veel geweld, veel beleving
- +Veel auto voor je geld
- -Kan in onervaren handen listig zijn
- -Zesbak werkt hakerig
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Genesis Coupé 3.8 V6 |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.778 cc |
Maximaal vermogen | 223 kW / 303 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 361 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.630 mm / 1.865 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Laadvermogen | 417 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s (fabrieksopgave: 6,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,0 s / 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,4 s / 6,6 s |
Brandstofverbruik | 14,3 l/100km (fabrieksopgave: 10,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 246 g/km |
Lezersreacties (56) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.