Audi A4 1.9 TDI 130pk (2004)

Lekkere zakenexpresse

Audi A4 TDI 130 pk
Niet lang geleden was je in een dwangbuis door mannen in witte jassen afgevoerd als je voorspelde dat de visitekaartjes van de prestigemerken vooral diesels onder hun motorkap zouden krijgen. Kopers zoeken tegenwoordig in de showrooms juist zuinige en toch sterke dieselmodellen uit.

De A4 is inmiddels een bekende verschijning, die geen nadere introductie behoeft. Daarom gaan we meteen door naar de praktijkervaringen met deze extreem populaire TDI-motor. De TDI is zeer geciviliseerd en laat zich bijvoorbeeld na het starten niet nadrukkelijk voelen en horen. Tijdens het optrekken bespeur je een extra portie pit, bij het naderen van de tweeduizend toeren gaat hij er fel vandoor. Vreemd genoeg vertoont de motor onderin niet zo gek veel vliegwielwerking. Gas en koppeling moeten dan met enige aandacht worden bediend.
Wat ons bij de A4 TDI ook opvalt, zijn de mooi kort op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen. En de nieuwe versie heeft dus nog een trapje meer, zodat je niet in hoeft te zitten over zijn wat slappe spierballen onder de tweeduizend toeren. Wat ons betreft mag de Audi-bak trouwens wel iets preciezer terugschakelen. Nog een kritiekpunt: de TDI heeft op hogere snelheden iets last van hoogfrequente trillingen in de pedalen.

Karakter
Het dynamische karakter van de Audi vind je in alle metingen terug. Hij heeft een topsnelheid van 207 km/h, sprint in tien tellen naar de honderd en raffelt ook de diverse inhaalspurtjes soepel af. Reken voor het verbruik in de praktijk maar op een kilometer of veertien per liter. Het rijgedrag van de Audi heeft een kwiek karakter, zeker als je kiest voor een sportonderstel (meerprijs 464 euro). De Duitser reageert mooi direct op de aanwijzingen die je via het stuurwiel geeft en ligt heel strak in de bocht. De remmen leveren puik werk. Dit is gewoon een lekkere auto!
De A4 heeft een diepe laadruimte, een mooi scharniermechanisme en zelfs een keurig afgewerkte bovenkant van de kofferbak. Handgrepen, geleidehaken voor de gordels en een deelbare achterbank ronden het geheel af. De instap naar achteren is door de erg schuine C-stijl vrij lastig, maar achterin zit je prima en heb je voldoende ruimte. Onze testauto was uitgevoerd met de optionele sportstoelen. De zitpositie is daarmee uitstekend en ook de ruimte voorin is goed voor elkaar.
Het interieur – en zeker het dashboard – straalt een grote mate aan functionaliteit en pure kwaliteit uit. Al is het in de kleur antraciet een tikje aan de sombere kant. De Audi is fatsoenlijk uitgerust, maar zal doorgaans nog met allerlei pakketten en losse accessoires op maat worden uitgevoerd. Niet zelden zal de prijs eerder richting 40 mille schieten dan dicht bij de 35 blijven. Maar hoe dan ook: de Audi A4 TDI is in zijn 130 pk-uitvoering gewoon een fijne auto.

Signalement

Merk Audi
Model A4 1.9 TDI 130pk
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.790

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 285 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.547 mm / 1.766 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.430 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,3s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum