Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Prestige (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Aanschaf
Onze vorige auto (Citroën Xsara) was / is aan vervanging toe. Maar wat is dan een goede keuze? Met één klein kind en een tweede onderweg was (veel) ruimte in ieder geval een vereiste. Na ongelofelijk veel trammelant op technisch gebied met de Xsara wilden we sowieso ook iets betrouwbaars. We hebben lang getwijfeld tussen een jonge tweedehands station of toch een nieuwe auto. Na een proefrit in de Dacia Logan MCV waren we eigenlijk verkocht. Natuurlijk, de afwerking is niet zoals bij de A-merken, en er zitten (veel) minder toeters en bellen op dan andere modellen. Maar daar is de prijs ook naar!
Aan de opties die wij belangrijk vinden (Cruise Control, Electrische ramen, centrale deurvergrendeling & een geïntegreerd navigatie / entertainment systeem) wordt voldaan. Tel daar de sloot ruimte bij op, en de garantie van een nieuwe auto. Maar wat uiteindelijk echt de doorslag gaf was de bi-fuel uitvoering. Af fabriek een 40 liter gastank, €200 lagere aanschafprijs dan de sec benzine versie, en mede door het lage gewicht van de auto een omslagpunt van rond de 4000KM per jaar.
We zijn geen autofanaten of echte autokenners. Verwacht dus geen uitgebreide vergelijkingen met andere auto's of modellen. Omdat ik nog geen gebruiksreviews zag over de Bi-Fuel uitvoering van deze auto leek het me wel leuk om mijn ervaringen te delen over deze auto.
We hebben hem 8 januari besteld bij Arend Auto Den Bosch. De levertijd bedraagt ongeveer 3 maanden. Dus verwacht over een tijd pas mijn eerste echte bijdrage :-). De waarderingen heb ik nog gebaseerd op de proefrit, wellicht dat ik die nog aanpas als daar aanleiding voor is.
Aflevering
- 241 km
Gisteren hebben we de auto geleverd gekregen. De verkoper heeft ons opgepikt op het station (de garage is lastig bereikbaar met het OV), wat ik dan weer erg attent vond.
Levertijd is uiteindelijk 2 maanden en 3 weken geweest, iets korter dan de voorspelde 3 maanden! Auto ziet er piekfijn uit en we hebben gisteren gelijk een kleine 250 kilometer gereden. Een korte weergave van de eerste ervaringen:
- Gas is zeer netjes ingebouwd. De vuldop van het gas zit naast de vuldop voor de benzine (en dus ook achter het klepje). Je draait een verloopnippel op de aansluiting aldaar en dan kan je tanken. Eventuele verloopnippels voor het buitenland draai je ook gewoon op die aansluiting. In de auto is vlak voor de bekerhouders de indicator voor de vulling weggewerkt. Omdat de demoauto waar we in reden een benzine versie was (en er überhaupt nog geen LPG varianten geleverd waren) had ik nog niet gezien hoe men de gasinbouw zou doen, maar het is zeer netjes!
- De gasinbouw is niet gekoppeld aan de boordcomputer. Je kunt dus niet je huidige verbruik (L/100KM) aflezen. Dit zou volgens de verkoper wel kunnen als je op benzine rijdt, maar dat heb ik nog niet getest. De indicator geeft nu aan dat ik nog een halfvolle gastank heb na 240KM op de dagteller.
- Het MediaNav pakket heeft een modernisering ondergaan, de software interface is geupdate en het scherm kan nu meer kleuren weergeven. De kaarten zijn up to date. De snelheidslimieten zijn recent aangepast (bijv. op de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven voortaan 130 in plaats van 120). Die update zit nog niet in het systeem. Ik moet nog nazoeken of ik dit zelf kan updaten.
- Auto rijdt soepel, de versnellingen zijn goed te vinden en de motor gedraagt zich, ook op gas, zeer soepel en krachtig. Als je de motor hoger in de toeren laat komen dan kan de auto uitstekend meekomen met het andere verkeer.
- Cruise control laat zich zeer eenvoudig instellen en bedienen. Ik vind de bediening (plus en min) op het stuurwiel (in plaats van op een hendel) erg prettig.
- Enige opmerking op dit moment is dat soms de hendel van het knipperlicht wat luidruchtig terugschiet in zijn neutraalpositie. Wellicht is dat de nieuwigheid?
Ik zal de review blijven updaten met ervaringen en verbruikscijfers voor de geïnteresseerden.
Verbruik en verdere indrukken
- 1.017 km
Inmiddels staat de eerste 1000 KM op de teller. Over het verbruik ben ik zeer tevreden. Auto rijdt op gas over de afgelopen 1000 KM gemiddeld 1 op 12.98. Kilometers zijn voornamelijk snelweg (Den Bosch --> Amsterdam). Dat is een stuk 120 / 130 en een stukje 100 KM/H. Ik heb een keer een gehele tankbeurt de ECO stand aangehad, dit had geen noemenswaardig effect op het verbruik.
Op de rij eigenschappen had de ECO stand wel een zeer merkbaar effect. Even versnellen van 100 naar 120 / 130 in de vijfde versnelling is dan niet echt prettig meer. Met de ECO stand uitgeschakeld is dat wel prima te doen.
Afgelopen week de auto ook eens goed vol geladen bij de IKEA (nieuwe kinderkamer). Ook met de banken plat en flink gewicht laat de auto zich prima rijden. Ik had verwacht dat hij meer in de veren zou zakken maar daar was helemaal geen sprake van. Op het rijgedrag was geen noemenswaardige negatieve invloed te merken. Ik krijg zo het vermoeden dat je de Dacia best eens op zijn maximale laadgewicht zou kunnen beladen zonder dat je bij iedere drempel de wielkassen schampt. Dit schept in ieder geval vertrouwen voor de zomervakanties!
Wij hebben gekozen voor het Europa pakket in het navigatiesysteem. De kaarten die standaard geïnstalleerd staan zijn echter al erg verouderd (Q3 2013). Ik heb de dealer gevraagd of ze die voor me konden updaten. Die vraag werd gepareerd met de instructie hoe ik het zelf kon doen (USB Stickje en een programmatje van Dacia). Daar moet ik me nog eens aan wagen. Verbaasd me wel dat ze standaard niet even de meest recente kaarten erop zetten (of is dat gebruikelijk?).
Hands free set die standaard ingebouwd is werkt prima als je stilstaat of in de stad rijdt. Op de snelweg ben je niet meer te verstaan voor de persoon aan de andere kant van de lijn. Veel windgeruis (ik denk doordat de microfoon zo dicht bij het dak zit).
Over het geluid van het audiosysteem ben ik positief verrast. Er zit een mooie bas in en het geluid is helder. Ook het streamen van Spotify via bluetooth werkt vlekkeloos. Geen gedoe met iedere keer koppelen van je telefoon. Gewoon bluetooth aanzetten, spotify opstarten en afspelen kiezen. Vervolgens op het multimediasysteem "media" selecteren en hij speelt Spotify af. Nummer wisselen gaat vervolgens eenvoudig via de stuur- of touchscreen bediening.
Aantal KM verder
- 3.050 km
Na iets meer dan 3000KM denk ik een behoorlijke indruk van de auto te hebben. Ik ben nog steeds enorm tevreden. Verbruik lijkt zich te stabiliseren op 1 op 12.5 op gas. In deze update een korte opsomming van wat aspecten die me opgevallen zijn:
Positief:
Bij warm weer rijdt de auto vrijwel direct op gas, bij kouder weer duurt het ongeveer één KM voor hij overschakelt. Zeer acceptabel. Bovendien geen verschil voelbaar of hoorbaar tussen rijden op benzine of op gas.
Volgens mij heb je geen verloopnippel nodig voor omringende landen. Het lijkt erop of er standaard een Europa nippel is ingebouwd en je de NL nippel erop draait. Hoe dat dan moet voor Italië (waar geloof ik weer een andere nippel gebruikt wordt) moet ik maar eens nazoeken.
Gratis update van het kaartmateriaal en een nieuwe versie van het MediaNav systeem kunnen installeren. Het proces was wat omslachtig, en het installeren van het nieuwe kaartmateriaal duurde ruim 20 minuten, maar we zijn wel weer helemaal up to date. De handleiding is niet super duidelijk, maar stuurt je wel de juiste richting op.
Meer dan genoeg vermogen (ook met een volgeladen auto). Lekker veel koppel onderin (2200 tot 3500 toeren).
Als je de vloermat in de achterbak optilt zit er nog een flink vak aan ruimte. Ik heb daar een kleine paraplu liggen, reflectiehesjes, wintersetje, zaklamp en nog wat klein spul. Ideaal want nu zwerft dat niet zo door de auto.
Hill Hold assist, ik weet dat het "gewoon" bij de uitrusting hoorde maar het is ideaal. Hij werkt overigens ook als de motor zichzelf uitgeschakeld heeft (in zijn vrij met voet op de rem), als je de rem loslaat blijft de auto 2 a 3 seconden staan.
De WOW factor als collega's meerijden ;-). Het is geen onaardige auto om te zien, hij zit prima en ik heb verschillende mensen zich zien verbazen over de ruimte. Als ze dan horen dat ik voor €7 (directe kosten) op en neer rijdt naar Amsterdam en vervolgens de aanschafprijs laat vallen dan zie je toch wel wat ongeloof :-)
Opvallend (negatief is een te groot woord)
Geen lampje boven de achterstoelen, erg lastig met het vastmaken van de gordels van mijn zoontje in combinatie met het autostoeltje. Zo heeft ook het dashboardkastje geen lampje.
Ik maak veel gebruik van de Cruise Control (die werkt super), maar als het buiten erg warm is en de airco moet hard werken dan voel je soms een lichte vermogenswissel. Ik weet niet goed hoe ik het precies moet omschrijven, maar je voelt dat de aandrijving net even iets minder is waardoor de auto minimaal inhoudt en meteen weer oppakt. Het lijkt (als leek) alsof de airco dan meer vermogen vraagt en de auto daar op moet anticiperen.
De auto is wel erg enthousiast met de opschakelindicator. Hij suggereert 50 in zijn 4. Dat lukt, maar is alleen aangenaam op cruise control en bij constante snelheid anders heb je echt geen vermogen. Ik pak 50 in zijn 3 (behalve als hij op Cruise Control kan). Ik meen dat hij bij 50 in zijn 4 1800 toeren maakt.
Motorstoring
- 5.300 km
Vandaag bij de dealer geweest vanwege het motorstoringslampje dat bleef branden op het dashboard. Verder was er geen melding inzichtelijk. Na uitlezen bleek dat de gasinjectorrail van cilinder 3 defect was. Deze moet vervangen worden, levertijd is twee weken (!) omdat deze uit Frankrijk moet komen. Tot die tijd is het advies om uit voorzorg op benzine te rijden.
Betrouwbaarheid van de auto zet ik vooralsnog terug naar 2 sterren. Een defect van deze omvang terwijl de auto krap 5000 KM oud is valt me vies tegen. Als toekomstige prestaties het rechtvaardigen om deze beoordeling te herzien dan zal ik dat zeker doen.
Update 3 augustus:
De auto is gisteren gerepareerd. Levertijd van de injectorrail was uiteindelijk een maand. Bijzonder, temeer daar het bij een willekeurig gasinstallatiebedrijf dat ik gebeld had een courant onderdeel was. Blijkbaar zit / zat er een kink in de toelevering naar de suppy chain van Dacia. Op de klacht die ik daarover bij Dacia Nederland heb neergelegd is zeer netjes geacteerd. Ze hebben zich verontschuldigd en boden me een servicevoucher van €100 aan voor de extra kosten die ik heb gemaakt als gevolg van het op benzine rijden in plaats van op gas. Zeer netjes.
Balans na 1 jaar
- 18.177 km
We hebben de auto nu één jaar in bezit, en zijn nog steeds erg tevreden. Gisteren heeft de auto zijn eerste beurt gehad. Zoals verwacht mag worden zijn er eigenlijk geen bijzonderheden te vermelden. De totale kosten voor de beurt bedroegen €335. Dat is wat duurder dan op de Dacia website staat voor dit type auto, dat komt door het brandstof gasfilter (a €90) dat iedere 20.000 KM vervangen moet worden.
Na één jaar natuurlijk een mooi moment om wat cijfertjes er bij te pakken:
Kosten jaar 1 (exclusief afschrijving)
€2.495,11 (brandstof, onderhoud, wegenbelasting, wassen, bandenwissels & verzekering).
€0.137 cent per kilometer inclusief bovenstaande kosten
€0.045 cent per kilometer uitsluitend brandstof
Auto heeft tot op heden geen slag verkeerd gegeven. Alles blijft netjes. Ik was voor aanschaf gewaarschuwd dat het plaatmateriaal dunner zou zijn dan bij andere auto's en dat er al snel putten zouden ontstaan. Dit heb ik tot op heden niet zo ervaren, nog geen putjes of iets dergelijks ontstaan.
Op naar de volgende 20.000 KM!
Balans na 2 jaar
- 41.500 km
Inmiddels de 40.000 KM gepasseerd. Auto heeft het ook het afgelopen jaar, voor het grootste gedeelte, goed gedaan. Volbeladen zijn wij een maand op "rondreis" door Europa gegaan. Ruim 5000 KM gereden met de achterbak + dakkoffer vol spullen. Prima vol gehouden.
Drie weken geleden een beurt uit laten voeren waarbij geen bijzonderheden naar voren kwamen. Ook nu is het gasfilter vervangen. Omdat ik hier wat comments had gezien met betrekking tot de frequentie (sommigen gaven aan dat 40K kilometer de norm was voor vervanging) heb ik een onafhankelijk gas installatiebedrijf gebeld. Zij gaven aan dat 20K de norm is die het meest gehanteerd wordt. Voor de EUR70 die het kost om het filter te vervangen ga ik me er verder niet druk over maken.
Een week na de beurt (en vlak voor onze carnavalsvakantie) sprong ineens het motor waarschuwingslampje aan tijdens de rit. Na uitlezen bij de garage bleek er een gemiste ontsteking te zijn geweest op cilinder 2. Oplossing 3 nieuwe bougies + bobine vervangen onder garantie. Prima opgelost door de dealer (Arend Auto Den Bosch) maar mijn vertrouwen in de auto heeft wel een deuk opgelopen. In het eerste jaar het gas injectie systeem defect en nu ergens in de onsteking een storing, het geeft niet veel vertrouwens voor de toekomst.
Tot mijn grote ergernis sprong in de vakantie het motorstoringslampje weer aan, om vervolgens 5 dagen later weer vanzelf uit te gaan. Al met al rijdt de Dacia nog steeds erg economisch en ben ik nog steeds overwegend tevreden. Ik hoop dat ik nu gewoon pech heb gehad met twee defecten en verder probleemloos verder kan rijden.
Balans na 2,5 Jaar
- 61.500 km
De kilometer stand loopt sinds ruim een jaar wat harder op omdat ik fors meer ben gaan rijden in verband met een nieuwe baan. Het was dus alweer tijd voor de 60.000 KM Beurt. Voor EUR 450 kan de wagen weer even vooruit. Geen bijzonderheden te melden
- Beide gasfase filters vervangen
- Standaard onderhoudsbeurt
- Interieur filter
Over de auto ben ik nog steeds tevreden. Geen vreemde storingen / mankementen. Ook het interieur blijft netjes en er zijn geen vreemde geluiden / kraakjes / rammeltjes te ontdekken. Ik rijd voornamelijk snelwegkilometers (100 KM per dag) op een normale snelheid met cruisecontrol. Verbruik is daarmee 1 op 13 ongeveer.
Hopelijk op naar de volgende 20.000 probleemloze kilometers.
Afscheid
- 69.000 km
We gaan afscheid nemen van de Dacia. Niet omdat het een verkeerde auto is (of ik er op uitgekeken ben) maar omdat ik inmiddels 35.000 kilometer per jaar rijd, en ik daarom de overstap naar een diesel wil gaan maken. Als ik nog "gewoon" 15.000 per jaar reed en op de fiets naar de zaak kon, dan had ik hem nog niet weggedaan.
Voor de Dacia kreeg ik nog een goede inruilprijs terug. Totale afschrijving in 36 maanden was maar EUR150 per maand . Dat lukt denk ik eigenlijk met geen enkele auto die je nieuw koopt (en ik moet nog maar zien hoe dat met de opvolger uitpakt).
De volgende auto heb ik uitgezocht op wat meer comfort nu ik meer tijd in de auto doorbreng. De BMW 318D Touring uit 2014 komt volgende week :-)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.