Audi 100 L (1975)

autoreview

Audi 100 L (1975)

Signalement

Uitvoering100 L
Bouwjaar1975
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst300.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 300.000 km

Deze Audi 100 L rijdt sinds juli 1975. De eerste (Franse) eigenaar heeft hem 25 jaar gekoesterd en op en top onderhouden. Alleen bij mooi weer kwam hij buiten. In november 2000 heb ik hem overgenomen bij een km stand van 98.000 en in Nederland geïmporteerd.
Hier heb ik eerst de auto volledig laten tectyleren. Ook was de uitlaat aan vervanging toe, en omdat die origineel niet meer verkrijgbaar was is daar toen een onverwoestbaar roestvrij stalen exemplaar onder geplaatst. Verder heb ik een LPG installatie laten inbouwen.
Ruim 6 jaar lang is de Audi dagelijks gebruikt, en inmiddels staat er zo’n 290.000 km op de teller. In de Audi zit een Volkswagen 1600 motor, zoals destijds ook in de eerste Passat en later in de Golf was te vinden. I.v.m. de gasinstallatie is bij 160.000 km (dus na zo’n 60.000 op gas rijden) de kop gereviseerd, en met harde klepzetels uitgerust. De motor loopt probleemloos.
Deze Audi is een echte reiswagen, maar niet gebouwd voor gehaast en gejakker. Destijds werd beoogd om het gat tussen de middenklasse auto’s en de Mercedes op te vullen. Daarin is Audi goed geslaagd, want voor een veel lagere prijs had men een even grote auto met hetzelfde comfort als een Mercedes.
Van de Audi als klassieker kan men vooral de Audi 100 coupé nog regelmatig tegenkomen. Van deze Audi 100 L als sedan zijn er veel minder bewaard gebleven.

Update 9 juli 2008
Inmiddels heeft de Audi de 300.000 km grens gepasseerd, wat betreft de techniek probleemloos. De aansporing in één van onderstaande commentaren om hem op de weg te houden, is helaas niet gelezen door die overmoedige bestelbusbestuurder. Met een a-sociale vaart om het groene verkeerslicht te passeren, zonder op te letten of iedereen voor hem wel kon doorrijden, is hij met z’n bestelbus achterop de Audi geknald. Tja, om op die manier van een sedan een hatchback te maken... Helaas is het nog maar de vraag of restauratie nog haalbaar is. Misschien is het zinvoller om het donorcodicil te hanteren voor de weinig overgebleven Audi 100 rijders.

PROBLEMEN

  • 300.000 km

Met de techniek van de auto heb ik nog nooit problemen gehad. Daarbij telt wel, dat elke 10.000 km een goede onderhoudsbeurt gedaan wordt. Het enige bijzondere dat vervangen moest worden was de radiateur. Door de leeftijd waren de koelribben nogal broos geworden, dus er is toen een gereviseerd exemplaar in gezet. Ook is m’n originele voorruit een keer aan diggelen gegaan. Die was nog niet gelaagd. Omdat die niet meer voorradig was, moest die toen speciaal in Engeland gemaakt worden. Dat kostte zo’n anderhalve maand, de overige kosten waren voor rekening van de verzekering. Nu zit er dus wel een gelaagde voorruit in.

(Update 9 juli 2008:)
Wat de gewone techniek betreft, geen problemen. Heel jammer dus van die a-sociale bestelbus, die de Audi te lang vond. Maar ja, als verkorte versie is het mooie er nu van af, en eigenlijk alleen nog aantrekkelijk als donor.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.