AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zuinige Zweed: C30 Efficiency
Volvo mag zijn kruit qua nieuwe modellen dan al grotendeels verschoten hebben op de Autosalon van Genève, dat wil niet zeggen dat het merk helemaal geen nieuws brengt naar de IAA in Frankfurt. De Zweden gaan namelijk op de zuinige toer met de C30 Efficiency.
De Volvo C30 Efficiency heeft een 105 pk sterke 1,6-liter turbodiesel aan boord. Het verbruik van de auto ligt op ongeveer 4,5 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot ligt onder de 120 gram per kilometer. Dit is een belangrijke stap voor het Zweedse merk, omdat de Europese Unie autofabrikanten verplicht om vanaf 2012 een gemiddelde CO2-uitstoot te hebben die onder deze waarde ligt.
Volvo bereikt dit lage verbruik door aanpassingen aan de C30 die aan die van Volkswagens Bluemotion-modellen doen denken. Er zijn aanpassingen aan de aerodynamica, de rolweerstand van de banden is lager en de versnellingen zijn langer dan in een gewone C30. De zuinige C30 komt in 2008 op de markt.
In 2008 komt ook een 2,0-liter turbodiesel met Powershift-transmissie beschikbaar voor de C30, S40 en V50. Deze transmissie heeft twee parallel werkende koppelingsplaten zoals ook Volkswagens DSG dat heeft, waardoor er bij het schakelen een lager brandstofverbruik is dan met een conventionele automaat.
Volvo bereikt dit lage verbruik door aanpassingen aan de C30 die aan die van Volkswagens Bluemotion-modellen doen denken. Er zijn aanpassingen aan de aerodynamica, de rolweerstand van de banden is lager en de versnellingen zijn langer dan in een gewone C30. De zuinige C30 komt in 2008 op de markt.
In 2008 komt ook een 2,0-liter turbodiesel met Powershift-transmissie beschikbaar voor de C30, S40 en V50. Deze transmissie heeft twee parallel werkende koppelingsplaten zoals ook Volkswagens DSG dat heeft, waardoor er bij het schakelen een lager brandstofverbruik is dan met een conventionele automaat.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Reportage
Zo ruim interpreteert Volvo de C met de C30 en C40: de laatste echte was natuurlijk de Volvo C70
Praktijkervaring
Praktijkervaring Volvo C30: eigenaren over opvallend gestileerde Zweed
Op Zoek Naar