AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zolfe Orange: lekker licht
14
In Engeland schieten de sportautomerken als paddestoelen uit de grond. Zolfe is de nieuwste ster aan het firmament en wordt onder anderen gerund door een ex-Caterham medewerker. Deze Orange is hun eerste wapenfeit.
In 2007 heeft op de Engelse Autosports-beurs al een prototype gestaan van deze Zolfe Orange. Zijn maker Nic Strong liep daarop bij toeval aan tegen Jez Coates, de technische man bij Caterham, die wel eens toe was aan iets nieuws. Hij werd technisch directeur bij Zolfe Sportz en samen hebben ze de sportauto productierijp gemaakt.
Om van het prototype een productieauto te maken, is hij wel een beetje gegroeid. Er kwam in de lengte 12,5 centimeter bij en in de breedte tien. Volgens Zolfe past nu 95 procent van alle mannen mét een racehelm op achter het stuur. Daarmee verraadt de Zolfe meteen zijn ware aard. Hij is in de eerste plaats bedoeld voor Engelands meest geliefde vrijetijdsbesteding: het deelnemen aan trackdays.
De Zolfe heeft een space frame chassis en de buitenkant is van composietmateriaal. Daardoor is het gewicht beperkt gebleven tot 700 kilo. De motor van dit eerste type is een 2,3-liter viercilinder van Ford met 185 pk. Die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak van Mazda. Voor wie zijn Zolfe ook wel eens buiten het circuit rijdt, zijn airco en elektrisch bedienbare ramen als luxe opties. Jaarlijks moeten dertig exemplaren worden gebouwd.
Lees ook
Nieuws
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
Autotest
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
Gebruikersreview

BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)
Nieuws