Zo wordt de eerste elektrische Suzuki: 500 kilometer bereik
Klaar voor 2025
Suzuki levert al mild-hybride, hybride en plug-in hybride modellen. Een elektrische personenauto van Suzuki is er nog niet, maar die komt er wel. Vijf stuks zelfs. De eerste daarvan wordt een cross-over, waar deze Suzuki eVX Concept als concrete vooruitblik op fungeert.
Begin dit jaar trok Suzuki een enorme zak geld open. Het investeert de komende jaren meer dan 30 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto's. Omstreeks 2030 moet 80 procent van alle verkochte Suzuki's een elektrische aandrijflijn hebben. Dat percentage bedraagt nu nog exact nul procent, want een EV biedt het momenteel nog niet aan. Tot en met 2030 lanceert Suzuki in Europa vijf volledig nieuwe modellen. De eerste daarvan wordt een elektrische cross-over, de productieversie van deze Suzuki eVX Concept.

De Suzuki eVX zoals hij in januari werd getoond.
De kans bestaat dat de eVX Concept je enigszins bekend voorkomt. Kort voordat Suzuki begin dit jaar zijn EV-plannen voor Europa uit de doeken deed, stelde Suzuki in India de eVX Concept al eens voor. Het ontwerp van dat studiemodel is nu fijngeslepen en ook hebben we nu voor het eerst foto's van het interieur van de concept-car te pakken. Dat de eVX Concept in India werd gepresenteerd, betekent zeker niet dat de auto voorbehouden blijft aan dat land. Suzuki noemt de eVX namelijk zijn eerste 'Global Strategic EV', een wereldauto dus.

De vernieuwde Suzuki eVX Concept (2023)
Afmetingen en design
De Suzuki eVX Concept – zijn naam staat voor Emotional Versatile Cruiser – is 4,3 meter lang, 1,8 meter breed en 1,6 meter hoog. Daarmee is hij een ruime 10 centimeter langer dan de Vitara. Ook interessant: volgens Suzuki is het een vierwielaandrijver. Dat zou wijzen op de aanwezigheid van twee elektromotoren. De auto is voorgesteld met een 60 kWh accupakket, waar de elektrische Suzuki een bereik van 500 kilometer uit moet kunnen persen. Een beste prestatie.

Suzuki eVX Concept
In grote lijnen lijkt de nieuwe eVX Concept nog op de versie van begin dit jaar. De koplampen zijn echter een stuk concreter geworden. Ook is het bumperwerk nieuw, is het Suzuki-logo omhoog verhuisd en zijn er extra led-elementen aan de snuit toegevoegd. De auto oogt in zijn geheel een stuk concreter dan eerder, mede geholpen door de komst van conventionelere zijspiegels die de op stokjes geplaatste camera's van de eerder getoonde versie vervangen.
Ook de achterzijde is vernieuwd. De achterlichten bestaan niet meer uit hemelsbrede ledbalken, maar bestaan nu aan weerszijden uit een drietal horizontale ledstrepen. Het Suzuki-logo zit hoger en breekt de zwarte balk die de achterlichten met elkaar verbindt op.

Suzuki eVX Concept: met neushoorntje
Interieur
Voor het eerst zien we ook het interieur van de eV Concept. Het dashboard is optisch in drie delen opgeknipt en omvat onder meer een flink display dat als infotainmentscherm en als digitaal instrumentarium fungeert. Opvallend zijn ook de aanraakgevoelige knoppen die in de verder optisch lege middenconsole zijn geplaatst. Meer opvallende delen zijn het stuurwiel en de ronde draaiknop om de rijrichting mee te kiezen. Suzuki maakt zich al jaren hard voor het voortbestaan van de zwarte neushoorn. Dat blijkt al lange tijd uit diverse stickers die het op auto's plakt en uit de Rhino-actiemodellen waarmee het geregeld komt. Ook in de eVX Concept zien we een vleugje van het bedreigde gehoornde zoogdier. In de draaiknop is namelijk een neushoornvormpje aangebracht.
De productieversie van de Suzuki eVX Concept staat voor omstreeks 2025 op de planning.
PRIVATE LEASE Suzuki
