Zo wild waren de jaren nul bij Ford: Focus RS en Streetka
Met dank aan Quaife en Kylie
We gaan weer even terug naar de jaren nul in autoland. De tijd dat zelfs volumemerken nog wel eens gek deden. Deze keer staan we stil bij Ford. Dat heeft met de Focus net voor de millenniumwissel goud in handen. Het model met zijn scherpe lijnen en nog scherpere rijeigenschappen slaat in als een bom. Als kroon op het werk komt in 2002 de bloedstollende Ford Focus RS, waarbij voor Ford echt niets te gek is. Het kan echter nog gekker, want met de Streetka tovert Ford een guitig A-segmentertje om in een bijzonder leuke mini-roadster!
Met de wetenschap van nu is terugblikken op de eerste Focus RS een extra emotioneel moment. In 2025 valt het doek voor de Focus als modelreeks, want de populaire compacte middenklasser wordt opgeofferd voor de elektrificatie van het gamma. De Focus is vanouds de maatstaf voor dynamische rijeigenschappen in de compacte middenklasse. Een vrij basic exemplaar biedt zijn bestuurder al karrenvrachten rijplezier. Ford voert in 2002 de spanning op door eerst met een ST met 173 pk te komen, een behoorlijk warme hatchback.
Echt heet wordt het eind dat jaar, wanneer we kennismaken met de eerste Focus RS. Die ziet er heel wulps uit, krijgt een 2.0-turbomotor die alleen voor deze auto wordt ontwikkeld en een sperdifferentieel van Quaife op de voorwielen. Dat is een gerenommeerde naam uit de autosport. Kosten noch moeite worden dus gespaard. Dat zie je terug aan het bedrag op het prijskaartje: €42.000, maar liefst €11.000 meer dan wat Ford voor de Focus ST vraagt! De RS debuteert net na de Volkswagen Golf R32, die nog eens €370 meer kost, maar dan wel vierwielaandrijving heeft en een blubberdikke 3,2-liter zescilindermotor met 240 pk.
De Focus RS is spannender, is specialer en rijdt zo goed dat hij nog steeds in onze top vijf van beste voorwielaandrijvers ooit staat. Er is zoveel anders aan de RS ten opzichte van de gewone Focus. Neem alleen al die centraal op de middenconsole geplaatste startknop, die speciaal ontwikkelde versnellingspook, met zo’n knop die op winterse ochtenden ijzerkoud aanvoelt, en het Sparco-interieur dat je omsluit alsof je er in geperst bent. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Een kritiekpuntje hebben we ook: die 2.0-turbomotor heeft te weinig vermogen. Met 215 pk is de RS in rechte lijn niet spectaculair snel. Dan is de 1.8 20V-turbomotor van een hete voorwielaandrijver als de Seat Leon Cupra R heftiger. De Focus RS is precies een jaar leverbaar: van december 2002 tot december 2003.
New Edge-flow leidde tot Sportka en nog specialere Streetka
Genieten van uitmuntende rijeigenschappen in het A-segment? Dat kan ook in de vroege jaren nul. Ford zit in een flow. Het New Edge-design dat in de late jaren 90 debuteert slaat aan, het merk beheerst het afstemmen van de ondersteltechniek tot in de kneepjes en het wil ook aan de onderkant van de markt iets bijzonders doen. Op basis van de Ka ontstaan twee spannende kleintjes.
De Sportka ziet eruit als een mini-Focus RS en met zijn eenvoudige, maar de krachtige 1.6 met 95 pk is die kleine rakker ontzettend leuk om te rijden. Nog specialer is echter de Streetka, een tweezitter met een stoffen kapje. Als je ruim twee decennia later terugkijkt, valt op dat de Streetka er ondanks zijn compacte afmetingen bijzonder elegant uitziet, helemaal als je hem afzet tegen al die coupé-cabriolets uit die periode.
De Peugeot 206 CC is er al iets eerder, en dat is dan nog een van de best ogende CC’s in het B-segment. Die Streetka heeft echter om nog een reden een bijzonder plekje in ons hart. Hij rijdt echt heel leuk, net zo entertainend als een Sportka, maar de allergrootste attractie is Kylie Minogue. Ford schakelt haar in ter promotie van de kleine roadster. De eveneens uiterst compacte Australische treedt op in een commercial en Ford sponsort haar wereldtournee. Het concert van haar in Ahoy staat ons nog helder voor de geest. Dat er ook in een hoek van het podium een blauwe Streetka stond, ach, dat was mooi meegenomen, wij keken vooral naar Kylie.
Overigens heeft de wereldster Ford niet aan heel hoge verkoopcijfers geholpen. €26.000 voor een Streetka vindt het publiek in die dagen echt te gortig. Het is dan ook bijna het dubbele als wat Ford voor de Sportka vraagt. De impact van de Focus RS heeft de Streetka dan ook niet, al zijn er wel gelijkenissen in de totstandkoming: kosten noch moeite worden gespaard om origineel voor de dag te komen.