Zoveel exemplaren van de Volvo 240 zijn er nog in Nederland
Bulk aan bakstenen
- Freek van Leeuwen
- Achtergrond
De bijnaam ‘baksteen’ wordt voor veel Volvo's gebruikt, maar vindt zijn oorsprong in de 200-serie uit de jaren 70. In Nederland rijden nog heel wat bakstenen rond, zo blijkt. We kijken naar hoeveel exemplaren er van de Volvo 240 nog zijn in ons land.
Je hebt van die auto’s die generaties meegaan. De Volvo 200-serie is er zo een. Midden jaren 70 kwam deze uit, als een soort extreme facelift van de toen al bejaarde 140-serie. Het belangrijkste uiterlijke verschil was de schuine neus, die meer botsveiligheid moest bieden. De bumpers voor en achter waren complexe bouwwerken en achter het stuur van zo’n imposante auto voelde je je bomvrij. Dat gevoel hebben heel veel Nederlanders gehad, want door de jaren heen is de 200-serie hier in allerlei vormen goed verkocht. Hoe degelijk al die Hollandse Volvo’s waren, bekijken we aan de hand van de overlevers. Hoeveel Volvo 240’s, 242’s, 244’s, 245’s, 262C’s, 264’s en 265’s uit de bouwjaren 1974-1993 rijden er nu nog in Nederland rond? Die vraag hebben we voorgelegd aan de cijfermeesters van Vinacles.
Tellen we alle types en uitvoeringen bij elkaar op, dan zijn er nog ruim 5.000 200-series met een actief kenteken. Niet geheel verrassend nemen de 244 en 245, de sedan en de stationwagon, van dit totaal het grootste deel voor hun rekening. De registratiejaren 1992 en 1993 springen eruit met totaal ruim 1.600 auto's. De meest voorkomende kleur is blauw, gevolgd door grijs en rood. De 240 viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag en is misschien wel het meest archetypisch voor het Zweedse merk.
240 (totaal) 140
Stationwagon 95
4-deurs sedan 27
2-deurs sedan 18
242 (totaal) 188
Cabriolet 1
4-deurs sedan 2
2-deurs sedan 185
244 (totaal) 2.019
Cabriolet 4
4-deurs sedan 2.013
2-deurs sedan 2
245 (stationwagon) 2.484
260 (totaal) 21
4-deurs sedan 4
Coupé 17
262 (totaal) 147
Cabriolet 1
Coupé 146
264 (4-deurs sedan) 194
265 (stationwagon) 83
Totaal 5.276