Zo veel belasting ga je volgend jaar betalen op je auto

Forse verhoging BPM

Kia EV3 - Volvo EX30 - Renault Mégane E-Tech Electric

De auto is voor de schatkist van de Nederlandse overheid al jaren een belangrijke inkomstenbron. Welke soorten belasting betaalt een automobilist eigenlijk? En wat gaat er volgend jaar veranderen?

BPM: forse verhoging op komst

BPM is de afkorting voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Je betaalt die bij aanschaf van een nieuwe auto of bij het importeren van een gebruikte auto. Ooit was de prijs van de auto de basis, maar ruim tien jaar geleden werd het geheel overgezet naar een volledige belasting op basis van CO2-uistoot. CO2 is een structureel onderdeel van de verbranding van benzine. Hoe zuiniger je auto, hoe minder CO2 hij uitstoot.

Dit jaar zijn auto’s die op 0 gram CO2 zitten nog vrijgesteld van bpm. Dat zijn volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof. Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor is er vervolgens een starttarief van 667 euro. Daarboven geldt een bedrag per gram CO2 per kilometer, dat exponentieel oploopt in vijf schijven.

Volgend jaar wordt de vaste voet verhoogd met €200, ook voor elektrische auto’s.  Het starttarief voor alle auto's gaat dus naar €667. De totale bedragen lopen vervolgens snel op. De gram-tabellen worden namelijk elk jaar aangepast aan de steeds zuiniger rijdende auto’s, maar in de praktijk is daar de rek wel uit. Zo zit een Kia Picanto van krap €23.000 tegenwoordig al op €4.400 bpm. En dat is toch echt een kleine, zuinige auto.

Kia Picanto vs Toyota Aygo

Nieuwe BPM-regels voor plug-in hybrides

Sinds de komst van de plug-in hybride auto worden we geconfronteerd met fictieve fabrieksopgaves van de CO2-emissie. Het daadwerkelijke verbruik van een plug-in hybride (PHEV) is immers volledig afhankelijk van de gebruiker. Hoe vaak staat zo’n auto aan de laadpaal en hoe vaak wordt er op benzine gereden? De CO2-uitstoot kan in theorie nul zijn, als er alleen mee op stroom wordt gereden. Maar het kan net zo goed het tienvoudige van de theoretische waarde zijn, als er simpelweg nooit wordt opgeladen.

Alles is dus mogelijk, en juist dat maakt het vrijwel onmogelijk om tot een redelijke officiële CO2-uitstoot te komen voor zo’n Plug-in Hybrid Electric Vehicle. De huidige meting was behoorlijk arbitrair en leidde tot rare scores als 39 g CO2/km. De meetcyclus wordt nu aangepast en vanaf 1 januari gelden nieuwe regels. De ‘papieren’ uitstoot van een plug-in gaat daardoor fors omhoog, ook al verandert er niets aan de auto’s in kwestie.

Tot nu toe was er een aparte bpm-tabel voor plug-ins, juist omdat ze zo weinig uitstoot hadden. Doordat plug-in hybrides door strengere meetmethodes op papier een hogere CO2-uitstoot hebben, is de speciale tarieftabel niet meer nodig, zo is de gedachte.

Het gevolg: plug-in hybrides worden straks mogelijk flink duurder, maar minder duur dan wanneer de huidige PHEV-tabel zou blijven bestaan. In 2027 wordt de meetmethode nóg strenger en ligt een fors hogere bpm voor PHEV’s op de loer. De nieuwe cyclus is zodanig ingewikkeld dat het nog niet te doen is om de exacte prijzen voor 2025 te voorspellen totdat we de nieuwe CO2-scores van de auto’s in kwestie kennen.

Mazda CX-80

Mazda CX-80, een plug-in hybride.

Ook wegenbelasting voor elektrische auto’s

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb), kortweg vaak wegenbelasting genoemd, is afhankelijk van het gewicht van de auto, en er zijn aparte categorieën voor benzine- en dieselauto’s. Elektrische auto’s (EV's) waren tot nu toe vrijgesteld van de mrb, maar daar komt in 2025 verandering in. Wel geldt dan nog een korting van 75 procent, omdat omdat (schonere) elektrische auto’s zwaarder zijn dan vergelijkbare modellen met een brandstofmotor. Vervolgens zou de korting komen vanaf 2026 omlaag gaan naar 40 procent, maar het kabinet heeft dat op het laatste moment aangepast naar 25 procent omdat de korting de staatskas anders toch wel erg veel geld zou gaan kosten.

Vanaf 2030 geldt zelfs het volledige tarief voor elektrische auto’s. Vanwege hun hoge gewicht ga je dan dus meer betalen voor je elektrische auto dan voor een vergelijkbare benzineauto.

Brief aan eigenaren EV dat MRB eraan komt

 

Voordeel fiscale bijtelling EV’s verdwijnt

Jarenlang was de bijtelling hét stuurmiddel van de fiscus om zakelijk rijdend Nederland in zuinige en schone auto’s te krijgen. 0 procent, 4 procent, 14, 22, 25 procent: we hebben het allemaal zien langskomen. En het werd uiteindelijk een complete warboel omdat de lage bijtelling vijf jaar aan het desbetreffende kenteken werd gekoppeld. Bij het selecteren van een bestaande auto uit de pool van je werkgever werd het voor menig leaserijder flink zoeken.

Maar inmiddels zijn de regels weer een stuk simpeler. Voor alle zakelijke auto’s die je meer dan 500 kilometer op jaarbasis privé rijdt, moet je 22 procent van de nieuwwaarde bij je salaris optellen. Daar betaal je vervolgens inkomstenbelasting over. Voor elektrische auto’s geldt er nog altijd een korting. Dit jaar mag je voor een EV nog 16 procent rekenen, volgend jaar wordt dat 17 procent. Maar opgelet: voor die nieuwwaarde geldt een maximum van €30.000. Daarboven geldt het normale tarief van 22 procent.

In 2026 is het gedaan met de korting en moet je ook bij EV’s vooralsnog 22 procent gaan bijtellen over het hele bedrag. Voor auto’s op waterstof gelden dezelfde percentages, alleen is daar geen sprake van een maximumbedrag.

Ook aankoopsubsidie EV houdt op

De inmiddels beroemde Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren of SEPP komt volgend jaar te vervallen. De nieuwe regering ziet er geen brood meer in om de kopers van een nieuwe elektrische auto te belonen met subsidie. Is je aanvraag dit jaar nog ingediend, maar kun je de elektrische auto pas in 2025 op naam zetten? Dan krijg je alsnog de subsidie. Het is dus belangrijk om dit nog voor het einde van het jaar goed met je dealer te overleggen.

Let op: regels kunnen nog iets veranderen

Voor de lente van 2025 staat een nieuwe ‘autobrief’ op het programma die het kabinet naar de Tweede Kamer stuurt. Hierin moet een langetermijnplan voor de autobelastingen komen tot en met minimaal 2030. Reken er maar op dat de autosector voor die tijd stevig zal lobbyen om zowel de kilometerheffing (en daarmee de afschaffing van de bpm) weer op tafel te krijgen en om de mrb voor elektrische auto’s deels ongedaan te maken.

Lezersreacties (210)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.