Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring

In eigen tijd medewerker

BMW 3-serie Touring E30

We stonden deze week al even stil bij het vijftigjarig jubileum van de BMW 3-serie. Van de tweede generatie verscheen in de jaren 80 een stationwagon. Die werd Touring genoemd, een aanduiding die bij vroegere BMW's nog op een hatchback stond. Een stationwagon van BMW! Daaraan moesten in de jaren 80 velen even wennen. Het zou een van de eerste lifestyle stationwagons worden, en hier lees je hoe die totstand kwam.

In de jaren 80 konden maar weinig mensen zich een BMW als stationwagon voorstellen, één man uitgezonderd: een vader van twee kinderen die op BMW’s prototypeafdeling werkte.

Max Reisböck had begin jaren 80 een ruimteprobleem. Een gewone 3-serie was te klein voor een gezin met twee kinderen en de vakantierit in de zomer, en een 7-serie was te duur. Wat te doen? De carrosseriebouwexpert kocht een E30 die schade achter had, huurde een garage van een vriend, sprak een totaal budget van 30.000 mark af met zijn vrouw en ging aan de slag met de bouw van de auto die hij voor ogen had, altijd na het werk en in het weekend. Reisböck maakte geen technische tekeningen, hij had het idee van een stationwagon simpelweg in zijn hoofd. Toen hij de basisconstructie af had, ging hij op zoek naar een geschikte achterruit. Zo slenterde hij op een zaterdag, toen FC Bayern München thuis speelde, met een duimstok door de parkeergarage van het Olympisch Stadion en vond uiteindelijk wat hij zocht op een Volkswagen Passat Variant: die ruit paste!

BMW 3-serie Touring E30

Project was in 1984 of 1985 klaar

De auto was ergens in 1984 of 1985 klaar, maar Reisböck heeft zijn stationwagon nooit op kenteken gezet als gevolg van het contract met zijn werkgever. Hij moest alles wat hij in zijn vrije tijd ontwikkelde op autogebied eerst aan BMW presenteren. BMW-opperhoofd Eberhard von Kuenheim en het toenmalige hoofd van de ontwikkelingsafdeling, Wolfgang Reitzle, bekeken de creatie aandachtig. Vervolgens sprak Reitzle die ene zin: “Deze auto gaat dit bedrijf nooit meer verlaten.” Dat was het startsein voor de E30 Touring, die in september 1987 debuteerde, tegelijk met de facelift van de E30 waarbij de grote achterlichtunits verschenen. De E30/5 leek in grote lijnen op de auto die de jonge huisvader Max Reisböck na zijn werk had gebouwd. Met één verschil: er was een uitsparing tussen de twee achterlichten gemaakt, die de bijnaam ‘Weißbier-Luke’ had omdat een dergelijk kratje bier er precies doorheen past.

BMW 3-serie touring E30

BMW bouwde tussen juli 1987 en april 1994 exact 103.704 exemplaren van deze 3-serie stationwagon, allemaal met neerklapbare achterbank en fraai tapijt in de bagageruimte. Reisböck en BMW vonden zo een nieuw type auto uit, de sportieve lifestyle-stationwagon. Ook ditmaal reageerde Mercedes-Benz met enige vertraging: vanaf maart 1996 was de eerste C-klasse eveneens leverbaar als stationwagon.

BMW 3-serie Touring E30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.