Zo lang bestaat het het geurige binnenspiegelboompje al

Wunderbaum, Arbre Magique, Little Tree

Binnenspiegelboompje, Wunderbaum, Arbre Magique, Litte tree

Al meer dan zeventig jaar hangt er in veel auto’s een papieren boompje aan de binnenspiegel. Het is de Little Tree of Arbre Magique, een van de meest verkochte auto-accessoires. En dat niet alleen, het is ook een van de goedkoopste. Het boompje kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis.

Het auto-interieur is gevoelig voor vieze luchtjes. Ouderdom, vuil of bacteriën en schimmels in het airco-systeem kunnen de oorzaak zijn, maar ook vocht dat op de een of andere manier in de auto is binnengedrongen en een muffe geur veroorzaakt. Logisch dat veel automobilisten zoeken naar een oplossing die hun auto lekkerder laat ruiken.

Canadese chemicus vond het uit

In 1952 vroegen enkele boeren aan de Canadese chemicus Julius Sämann of hij een einde kon maken aan de stank van gemorste en dus zuur geworden melk in hun auto’s. Expert Sämann kwam op het idee om laagjes vloeipapier te doordrenken met de olie van dennennaalden. Het materiaal verspreidde de kruidige geuren op een intense manier en niet voor even, maar zelfs wekenlang. Zo kon de lucht uit de natuur lange tijd in een auto bewaard blijven. Om de herkomst te onderstrepen, gaf Sämann zijn geurverspreider de vorm van een kleine dennenboom: de Little Tree, Arbre Magique of Wunderbaum, zoals de Duitsers zeggen, was geboren.

De plaats aan de binnenspiegel, pal achter de voorruit, bleek een ideale etalage om het innovatieve product aan te prijzen. Steeds meer automobilisten kochten het product. Langzaam maar zeker veroverde het geurende boompje de hele wereld. Ook vandaag de dag zie je ze nog steeds veelvuldig in gezinsauto’s, taxi’s, en vrachtauto’s.

Geur van een nieuwe auto

Julius Sämann bleek niet alleen uitvinder, maar ook een slimme ondernemer. Hij creëerde zijn eigen bedrijf voor de productie én verkoop van het papieren boompje. Ook begon hij algauw met het aanbieden van meerdere geuren, waardoor consumenten werden verleid  om steeds meer boompjes te kopen. Zo bracht hij Spice (kruiden) en Bouquet (de geur van bloemen) op de markt, gevolgd door Caribbean Colada (de geur van de Caribische zee) en Vanillaroma, waarvan de naam voor zichzelf spreekt. Sämann kwam zelfs tegemoet aan de liefhebbers van de geur van een gloednieuwe auto. Veel mensen vinden dat die altijd zo lekker ruikt. Hij creëerde voor hen de ‘New car scent’ en ook die werd een verkoophit.

Het hoofdkantoor van het merk is tegenwoordig gevestigd in Watertown in de staat New York en ook de beide fabrieken staan in de Verenigde Staten. In het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, een van de grootste en mooiste automusea ter wereld, maakt het boompje ‘Groene Appel’ deel uit van de permanente collectie. De wonderboom heeft immers op zijn eigen manier een belangrijke bijdrage geleverd aan de geschiedenis van de auto en de auto-accessoires in het bijzonder.

Automatisch systeem

Anno 2024 is het papieren boompje in ruim veertig verschillende geuren verkrijgbaar, variërend van meloen, koffie of Italiaans leer tot de geur van het beroemde Italiaanse havenstadje Portofino, ‘de zeebries van Mykonos’, bubblegum, kokos, ‘zwarte roos’ of ‘vers water’.

Bijzonder is ook dat het boompje blijkbaar de modernste technologie overleeft. Met name in Duitse (Mercedes-Benz) en Franse (onder meer Citroën) auto’s zijn enkele jaren geleden geïntegreerde parfumeurs geïntroduceerd. Deze geurverspreiders werken met een flacon die je telkens kunt vervangen of bijvullen en ze maken deel uit van het ventilatiesysteem van de auto. Je kunt de geur zelfs doseren en er is keus uit veel variaties.

De Mercedes-Benz S-klasse had in 2013 de primeur van zo’n systeem. Tegenwoordig maakt het deel uit van een elektronisch gestuurde installatie, die met behulp van de technologie van ioniseren en een uitgekiend filtersysteem ervoor zorgt dat het altijd fris ruikt in de auto. Daarnaast hebben steeds meer auto’s sensoren die vervuilde buitenlucht of giftige stoffen kunnen signaleren, waarna het ventilatiesysteem automatisch overschakelt op interne luchtcirculatie.

Wie in een auto rijdt die nog niet met zo’n vernuftig systeem is uitgerust, kan altijd nog een wonderboom aan zijn binnenspiegel hangen: de winkelprijs is nog geen twee euro. Ook populair en goedkoop zijn tegenwoordig de geurverspreiders die je simpelweg op de ventilatieroosters prikt. Die zijn in Nederland bijvoorbeeld van het merk Rituals te koop

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.