Zie je in Duitsland een Mercedes-Benz met blauwe verlichting dan is het een autonome level 3-auto
Turqoise moet staan voor zelfstandig
Hoe zie je als medeweggebruiker dat een auto autonoom rijdt, en dat dus niet de bestuurder aan de knoppen zit? Op dit moment is dat lastig. Daarom zijn ingenieurs er al een tijdje voorstander van om dat aan de buitenkant duidelijk te maken. Mercedes voert nu als eerste fabrikant blauwe verlichting in. Je kunt het zien op de testvoertuigen die ermee zijn uitgerust, een EQS met belettering en natuurlijk de opvallende verlichtingskleur.
In de Verenigde Staten rijden ze al enige tijd rond, maar binnenkort kun je ze ook in Duitsland tegenkomen: auto's met een blauw-turquoise verlichting. Mercedes heeft landelijke goedkeuring gekregen om, in eerste instantie tot juli 2028, te testen met de lampen. Deze staan aan als de auto helemaal zelfstandig rijdt, volgens ‘level 3’. Daarbij mag de bestuurder zijn handen van het stuur halen en andere dingen doen, zoals appen of de krant lezen.
Het gaat bij de turquoise verlichting niet enkel om de achterlichten: ook de koplampen en buitenspiegels krijgen een extra kleurtje. En dat is wel zo handig, want hoewel de techniek snel beter wordt, rijden deze autonome auto's in een aantal gevallen nog niet zo soepel als de gemiddelde automobilist.
Turquoise als standaard
Turquoise is volgens Mercedes gemakkelijk te onderscheiden van andere kleuren die nu al worden gebruikt voor verkeerslichten, noodverlichting of andere voertuigverlichting, zoals oranje richtingaanwijzers of rode stoplichten.
De autofabrikant wil dat de turquoise kleur uiteindelijk de wereldwijde standaard wordt. Die is er nu nog niet. Ook in de EU zijn er geen afspraken over.
Netflix tijdens het rijden
De nieuwe kleur is handig voor weggebruikers die anders niet weten of een bestuurder afgeleid is of met automatische piloot rijdt. Ook voor de politie is het nuttig, want in Duitsland mag je met autopiloot rijden en tegelijk naar Netflix kijken. Een agent kan tot nu toe niet controleren of iemand die rijfunctie heeft aangezet of liegt bij een controle.
Er zijn slechts twee voorwaarden verbonden aan het autonoom rijden volgens ‘level 3': de maximumsnelheid mag niet hoger zijn dan 95 km/h én de bestuurder moet het stuur kunnen overnemen als de situatie erom vraagt. In Nederland is ‘level 3’ nog niet toegestaan.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQS SUV 450 4MATIC AMG Line 108 kWh | Panoramadak | Burmester | 360 graden camera | Trekhaak wegklapbaar | 22 inch Velgen | Airmatic | Head Up display | Digital Light |
- 2024
- 20 km

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC AMG Line 108 kWh | PANORAMADAK | BURMESTER AUDIO | 360 CAMERA | STOELVERWARMING VOOR + ACHTER | STUURWIELVERWARMING | ADAPTIVE CRUISE CONTROL | ELEKTRISCH BEDIENBARE ACHTERKLEP | ELEKTRISCH VERSTALBARE STOELEN MET MEMORY |
- 2023
- 87.890 km

Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line 118 kWh Nieuwe auto !
- 2025
- 50 km