Zeven auto's met een ietwat enthousiaste naam
Episch lijstje
Skoda toont lef door een compacte elektrische cross-over Epiq te dopen. Het is zeker niet het eerste merk dat een wat enthousiaste naam op een auto plakt.
We kunnen ons zo voorstellen dat het woord epic nog niet eerder is gebruikt om een relatief kleine elektrische auto te omschrijven. Dat maakt in elk geval de keuze van Skoda om een variant van dat woord voor zijn jongste telg te gebruiken wel lekker origineel. Je zou kunnen zeggen dat het wat pretentieus is, maar het is vrijdagmiddag, dus laten we het positief houden. We pakken er nog zeven andere auto's (in willekeurige volgorde) bij die in de loop der jaren zijn verschenen met een wat 'enthousiaste' naam.
Daihatsu Applause
Daihatsu gaf zichzelf een klein schouderklopje voor de compacte middenklasser die het in 1989 op de wereld zette. Ze waren er misschien wel zó enthousiast over, dat ze met zijn naam alvast aangaven wat ze er toch graag voor zouden terugzien. Eerlijk is eerlijk, de Daihatsu Applause was inderdaad een applausje waard, want hij was best praktisch, betrouwbaar en reed lang niet verkeerd.
Princess
In 1975, zo ongeveer op het creatieve én kwalitatieve hoogtepunt van British Leyland, ahum, rolde de Princess naar buiten. Normaal gesproken associeer je 'prinses' toch vooral met een elegante dame en niet met een wat ongebruikelijk geproportioneerde en vooral niet echt lekker in elkaar geschroefde Britse middenklasser. Overigens was de naam eerder al gebruikt voor de wél vrij deftige Austin Princess.
Mitsubishi Carisma
Dan komen we aan bij een stukje deels Nederlandse trots, want de Mitsubishi Carisma rolde in ons eigen Born van de band bij Nedcar. Het was zeker niet het meest 'charismatische' product dat daar ooit can de productieband rolde. Toch vond zijn naam echt zijn oorsprong in het Griekse 'kharisma', een voorloper van de moderne definitie van charisma. Leuk weetje: de ontwerper van de Carisma heet Honda van zijn achternaam.
Subaru Mini Jumbo
Bij het woord 'Jumbo' denken we toch vooral aan grote dingen, zoals jumbojets en olifanten. Niet per se aan kleine stadsauto's. Toch drukte Subaru in de jaren 80 en 90 in Europa twee generaties achter elkaar de naam Jumbo op een kleine stadsrakker, met daarvoor nog 'Mini' om toch aan te geven dat hij niet zo fors was. De Mini Jumbo bood wel relatief veel ruimte in zakformaat, wat dat betreft was die naam best goed gevonden.
Daihatsu Naked
Tja, dit moet toch eigenlijk wel de apartste naam van het hele rijtje zijn. Mooier kunnen we het niet maken; Daihatsu heeft ooit gewoon een auto Naked genoemd. Wie hiervan meer foto's wil opzoeken, doet er misschien verstandig aan om dat even in de incognitobrowser te doen, voordat je ingewikkelde vragen krijgt. Overigens is er bij het ontwerp goed gekeken naar de eerste Fiat Panda. Pandapunten voor de Naked dus, juist.
Chevrolet Celebrity
Met zijn voorwielaandrijving en voor de Amerikaanse markt relatief kleine motoren, was de Chevrolet Celebrity van meet af aan al niet echt voorbestemd om een beroemdheid te worden in eigen land. Wat hem in feite nog veel minder recht op beroemdheid gaf, was dat de Celebrity niet uniek was. Je had hem immers ook als Buick Century, Pontiac 6000 en Oldsmobile Cutlass Ciera.
Kia Pride
Hoewel de Kia Picanto volgens snackliefhebbers misschien ook wel in dit rijtje thuishoort, gaan we toch maar voor de Kia Pride. Die impliceert met zijn naam dat er een vorm van trots op zijn plaats is, misschien bij Kia of bij degene die hem rijdt. In geen van beide gevallen is dat makkelijk voor te stellen. Kia ontwikkelde hem niet zelf, dat deed Mazda in opdracht van Ford. Die verkochten de auto respectievelijk als 121 en als Festiva. Verder kocht je de Pride niet bepaald omdat je vond dat je hem verdiend had, maar meer omdat de portemonnee dat fijn vond.
Er zijn vast en zeker nog veel meer bijzondere en wellicht wat te enthousiaste autonamen te bedenken. Laat vooral weten in de reacties welke er in jou opkomen.