Zestig jaar Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser 90
Toyota Land Cruiser BJ Soft TopToyota 25 BJ Land CruiserToyota Land Cruiser 20-serieToyota Land Cruiser 50-serieToyota Land Cruiser 60-serieToyota Land Cruiser 80-serieToyota Land Cruiser 90-serieToyota Land Cruiser 90-serieToyota Land Cruiser V8
Bij Toyota is men begonnen met het ophangen van de slingers en is het eerste vaatje bier al aangeslagen: de Land Cruiser viert zijn zestigste verjaardag.
Bij Toyota wordt dit jaar gevierd dat in 1951 de BJ werd gepresenteerd. Dat was een militair voertuig op basis van een vrachtautootje. Al gauw maakte die auto naam omdat hij onder meer op 2.500 meter hoogte op de Mount Fuji reed. Daar was nog niet eerder een auto geweest. Daarop is de auto besteld door de Japanse politie en ging het succes verder. In 1954 werd de naam van de auto gewijzigd in Land Cruiser en die naam bestaat tot op de dag van vandaag.
In de jaren '50 en '60 zette Toyota door met de export van de Land Cruiser. Omdat de Amerikaanse en Europese markt al door andere merken van dit soort auto's werd voorzien (Jeep, Land Rover) weken de Japanners uit baar het Middenoosten, het verre oosten en Zuid-Amerika. Daar maakte de Land Cruiser een onuitwisbare indruk.
In de jaren '60 sloot de Land Cruiser zich aan bij de Amerikaanse trend om luxueuzere terreinauto's te bouwen. Dat leverde in 1966 in de 50-serie de eerste Land Cruiser Station Wagon op. In 1980 werd die auto als 60-serie verder doorontwikkeld en dat leverde een model op dat het ultieme compromis was tussen een werkpaard en een luxe auto. Jammer dat in die tijd het begrip SUV nog niet bestond.
Intussen er van 1960 tot 1984 het werkpaard die 40-serie is gedoopt. Als die zijn levenscyclus heeft doorlopen wordt hij opgevolgd door de 70-serie. Die wordt tot op de dag van vandaag geproduceerd, maar wordt niet meer in Nederland geleverd. Wij doen het met de Land Cruiser 150, die het werkpaard van de reeks moet zijn en te koop is met zescilinder benzine- en dieselmotor. De Land Cruiser V8, ofwel de 200-serie, geldt als de topper van de reeks en is dan ook alleen leverbaar met de 4,5-liter diesel V8.
Beide zijn het Toyota's waar voor de verandering eens geen verhalen horen over gunstige bijtelling en minimale verbruiken. Ze worden juist geplaagd door slurptaksen en diepdonkerrode brandstoflabels. De verkopen zijn vorig jaar dan ook blijven hangen op 97 stuks die zijn verdeeld over de 90 en de 200.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.