'Zelfrijdende auto's raken in de war van zwaailichten'
'Epileptische auto'
Zwaailichten hebben een negatief effect op het functioneren van (deels) zelfrijdende auto's. Dat blijkt uit Japans-Israëlisch onderzoek.
Rijhulpsystemen werken door de bank genomen steeds beter, maar zeker als je het rijden grotendeels uit handen geeft, blijft het toch nog opletten geblazen. Foutloos werkt het immers nog niet en dat kan problemen opleveren. Wat blijkt: vooral in de buurt van zwaailichten wordt het spannend. Uit onderzoek van het Japanse techbedrijf Fujitsu en de Israëlische Ben Gurion University of the Negev blijkt dat er een goede verklaring is voor een reeks botsingen tussen (al dan niet geheel) zelfrijdende auto's en hulpdiensten.
Men deed dit onderzoek onder meer naar aanleiding van zestien voorvallen waarbij een Tesla met Autopilot op een voertuig van een hulpdienst botste. Wat bleek: de ADAS-systemen kunnen een soort digitale epileptische aanval krijgen van het geflits. Althans, die woorden hangen de onderzoekers eraan volgens Automotive News. De flitsen geven de systemen simpelweg een verstoord beeld van het object waar het vandaan komt. Vervolgens kan er dus niet goed op geanticipeerd worden, omdat niet helemaal helder hoe groot en waar het object (de auto van de hulpdienst) werkelijk is.
Een oplossing lijkt nog niet voorhanden. Er wordt bovendien gewaarschuwd dat kwaadwillenden auto's ook bewust in de war kunnen brengen met flitslichten.