Zeekr 7X binnen een jaar hier: 350 km bijladen in tien minuten

Jagen op de Q6 en EQE

Zeekr 7X
Zeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7XZeekr 7X

De Zeekr 7X leren we stapsgewijs kennen. Na het onthullen van het exterieur en het interieur is nu het hele plaatje écht compleet gemaakt bij de volledige onthulling en krijgen we enkele interessante dingen te horen.

Als een drietrapsraket wordt de Zeekr 7X op ons afgevuurd. In juli werd de auto al vanbuiten getoond, eerder deze week kregen we vervolgens het interieur al te zien en nu is de Zeekr 7X op de Chengdu Motor Show écht helemaal onthuld. Daarbij krijgen we meteen enkele nieuwe foto's van de 7X voorgeschoteld, waarin we 'm door een vrij Westers ogende omgeving zien scheuren. Dat is niet voor niets: de Zeekr 7X debuteert weliswaar in China, maar gaat nog binnen een jaar de wereldwijde markten bestormen, zo belooft Zeekr. Reken maar dat Europa daar ook bij hoort.

Zeekr 7X

Het uiterlijk en interieur van de Zeekr 7X kennen we inmiddels dus al wel en eigenlijk ziet het er bekend uit als je de Zeekr 007 al op je netvlies hebt staan. Kort door de bocht is dit een SUV-broer van die 007 en hij deelt ook zijn SEA3-basis daarmee. Dat platform deelt hij ook met de eerder deze week onthulde Smart #5 en het is natuurlijk familie van de platforms die bijvoorbeeld de Volvo EX30 en Polestar 4 gebruiken. De Zeekr 7X is afgerond 4,83 meter lang, 1,93 meter breed en 1,66 meter hoog en hij heeft een wielbasis van 2,93 meter. Hij biedt achterin 616 liter bagageruimte met de stoelen nog omhoog. Zijn formaat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Audi Q6 e-tron en Mercedes-Benz EQE, modellen waarmee hij met zijn vrij luxe aankleding ook wil concurreren.

De Zeekr 7X komt in elk geval vanbinnen weelderig genoeg voor de dag om zich te meten met de Duitsers. Nu is het nog de vraag of hij dat ook op technisch vlak voor elkaar krijgt. We wisten al dat de Zeekr 7X op de markt komt met een vierwielaangedreven 646 pk sterke variant en die gaat in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De verwachting is dat een mildere 421 pk sterke achterwielaangedreven versie straks ook van de partij is. We krijgen nog wat meer cijfers nu de volledige onthulling een feit is. Zo is de bevestiging er nu dat de het model leverbaar wordt met een 75 kWh grote accu en een 100 kWh-exemplaar. Die eerste is een LFP-accu en levert een rijbereik van 605 km volgens de CLTC-cyclus op. Dat is grofweg 500 km volgens WLTP. Die accu is meteen ook eigenlijk het interessantst, want die kun je in slechts 10,5 minuut van 10 tot 80 procent laden. Dat is bijzonder indrukwekkend en het zou de 7X in grofweg tien minuten aan zo'n 350 km rijbereik moeten helpen. De grotere accu is een NMC-accu en die brengt het rijbereik naar 780 km volgens CLTC, ofwel zo'n 660 km volgens WLTP.

Zoals gezegd gaat de Zeekr 7X in thuisland China als eerste de markt op. Dat gebeurt volgende maand al. Zeekr zegt andere internationale markten binnen een jaar te bedienen. Reken er dus voorzichtig op dat Europa volgend jaar aan de beurt is.

PRIVATE LEASE Zeekr 7X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.