Zandvoort licht aanpassingen voor F1 verder toe

'Mooiste circuit van Europa'

Circuit park zandvoort verbouwing

Nog vijf maanden te gaan en dan keert de Formule 1 weer terug naar Nederland. Op Circuit Zandvoort wordt momenteel keihard gewerkt aan het gereedmaken van de baan. De organisatie van de Grand Prix geeft een tussentijdse update over de voortgang van de ombouw van Circuit Zandvoort.

Op Circuit Zandvoort en in de directe omgeving is duidelijk te zien dat er flink wordt verbouwd. Het bouwverkeer rijdt af en aan, de baan is op diverse plekken in bouwterrein veranderd en de pitstraat is één lege vlak asfalt. Komend voorjaar moet de F1 hier weer neerstrijken voor het eerst sinds 1985. Dat is nu nog moeilijk voor te stellen, maar tegenover onder meer AutoWeek verklaart circuitdirecteur Robert van Overdijk dat het goed gaat komen: “We streven er naar om de baan ergens in februari weer in gebruik te nemen. Vanaf april gaan we aan de slag met de opbouw van het evenement. We maken ons geen zorgen over de planning.”

Het circuit moet op diverse punten worden aangepakt om te voldoen aan de strenge richtlijnen van de FIA, de federatie die over de regels in de Formule 1 gaat. Zandvoort is volgens circuitontwerper Jarno Zaffelli op maar liefst 104 punten aangepast. De meest opvallende aanpassing is die van de laatste bocht voor start/finish, de Arie Luyendijkbocht. Dat wordt een ‘kombocht’. “We hebben op andere banen met kombochten gekeken hoe dat daar gedaan is. Historisch gezien hebben Europese kombochten een verloop in hoe steil ze zijn. Hoe dichter je bij de buitenkant komt, hoe steiler het wordt”, aldus Zaffelli. Hij geeft aan dat ook de Arie Luyendijkbocht een stijgende hellingsgraad heeft.

Sportief directeur Jan Lammers legt daarbij uit dat ook de Hugenholtzbocht een hellingshoek krijgt. Dat moet die bocht ook een stuk interessanter maken en bij gaan dragen aan de actie op de baan bij de Grand Prix. “Voorheen kon je hier niet echt inhalen, maar nu hebben we hier meerdere mogelijkheden. Een spannende Grand Prix gaat echter over meer dan alleen inhalen”, benadrukt de Zandvoorter. Lammers is ervan overtuigd dat het circuit, als het eenmaal af is, vanwege de bijzondere bochten vooral 'erg gaaf' wordt om op te rijden. “Ik denk dat we de mooiste en meest uitdagende baan in Europa worden. Ik denk dat we zelfs op den duur de nominatie krijgen voor de mooiste baan in de wereld.”

Bereikbaarheid

Uiteraard is bereikbaarheid al sinds jaar en dag een zorg bij Circuit Zandvoort. Het tussen de duinen verscholen circuit kent slechts een paar nauwe toegangswegen. Er wordt dan ook gevreesd voor enorme verkeersinfarcten rond de GP, maar daar heeft de organisatie uiteraard aan gedacht. Rob Langenberg, hoofd Event Operations, geeft aan dat er een combinatie van vervoersmiddelen wordt ingezet. Zo moeten er twaalf treinen per uur gaan rijden naar Zandvoort, komt er een fietsenplan om met de fiets naar het circuit te gaan en rijden er pendelbussen vanaf grote parkeerplaatsen op enige afstand van Zandvoort. De directe toegangswegen worden afgesloten voor auto’s. Alleen mensen met toestemming (zoals inwoners van Zandvoort) kunnen tijdens het Grand Prix-weekend met de auto naar de kustplaats.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.