'Zakelijke leaseauto gaat er grotendeels uit'
Veranderde wereld
De zakelijke leaseauto zoals we die kennen zal voor een groot deel verdwijnen. Dat verwacht de Vereniging Zakelijke Rijders. De reden laat zich raden: de andere werksituatie vanwege de coronacrisis.
Thuiswerken is nu de norm en de verwachting is dat dit ook na de coronacrisis voor een belangrijk deel zo blijft. Dat heeft uiteraard effect op het aantal zakelijke kilometers en de noodzaak van een leaseauto. De Vereniging Zakelijke Rijders verwacht dan ook dat veel bedrijven hun huidige kijk op zakelijke leaseauto's veranderen. Jan van Delft, voorzitter van VZR, stelt dat in gesprek met het AD: "We krijgen van onze leden bij kleinere bedrijven al te horen dat de leaseauto's eruit gaan en dat poolauto's worden ingezet. Ook bij grotere bedrijven wordt er met de ondernemingsraden over gesproken."
De verwachting is dat men niet alleen meer thuis blijft werken, maar dat er door bedrijven ook meer gekeken gaat worden naar nieuwe vormen van zakelijk vervoer, voor als het toch nodig is om van naar A naar B te gaan bedrijfsmatig. Bovag verwacht nieuwe 'mobiliteitsproducten', bijvoorbeeld met een combinatie van openbaar vervoer, auto's en fietsen. Dat laat woordvoerder Tom Huyskens het AD weten. Van Delft (VZR) pleit ervoor dat de overheid hier ook naar kijkt en met een plan komt om zakelijk vervoer te ondersteunen als de leaseauto uit de gratie raakt. Een 'mobiliteitsbudget' bijvoorbeeld, waarmee iemand zelf kan kiezen hoe het vervoer wordt vormgegeven. "Dan wordt een Nederlander slim; de ene keer zal hij een auto huren, dan weer met het ov reizen of besluiten thuis te werken."