Z9, waar kennen we dat ook alweer van? Precies, van deze BMW Concept
Voorloper van Bangle 6-serie
Eind 2025 staat er een Denza Z9 GT in de Europese showrooms. Het is een Chinese shootingbrake die zowel als EV en als PHEV leverbaar wordt, met vermogens van rond de 1.000 pk. Maar Z9, waar kennen we dat nog meer van? Precies van die mooie, dikke conceptcar van BMW uit 1999. Wat was dat ook alweer?
Op de drempel van het nieuwe millennium was er bij de autofabrikanten sprake van ongebreideld enthousiasme. 1999 was een jaar waarin de meest waanzinnige studiemodellen werden getoond. Wat is daarvan in de praktijk terecht gekomen? We zetten de concept-car van toen naast het uiteindelijke productiemodel.
BMW Z9 Gran Turismo (1999)
De designers Chris Bangle en zijn Nederlandse sidekick Adrian van Hooydonk krijgen rond de eeuwwisseling de goegemeente aardig op de kast met hun controversiële ontwerpen. De wortels van de auto die de geschiedenis zou ingaan als de 7-serie met de ‘Bangle butt’ liggen bij de Z9 concept-car die in 1999 in Frankfurt wordt getoond. De vierzits coupé markeert een nieuw designtijdperk voor BMW. Daarbij springen de stompe neus met de kleine koplampen en de door de opliggende kofferklep ‘afgesneden’ achterlichten de meeste in het oog. Een geinig showauto-detail zijn de vleugeldeuren met een dubbelrol; want je kunt ze ook als ‘gewone’ portieren openen. Veel designkenmerken van de Z9 zien we in 2001 terug op de vierde generatie 7-serie (E65), de concept-car evolueert twee jaar later tot de nieuwe 6-serie.
BMW Z9.
BMW 6-serie (2003)
Inmiddels beschouwen we de 7-serie van 2001 als pure cult, maar destijds waren de meningen over het uiterlijk op zijn zachtst gezegd nogal verdeeld. Opmerkelijk genoeg kreeg de van de 7-serie afgeleide 6-serie veel minder kritiek over zich heen. Blijkbaar mag een coupé wat excentrieker zijn dan een sedan. En misschien was iedereen ook gewoon blij dat er na veertien jaar afwezigheid weer een 6-serie was in het BMW-gamma. De basislijnen van de Z9 concept-car bleven aardig overeind in het productiemodel, al werd het front wat genormaliseerd met grotere koplampen. De vleugeldeuren moesten uiteraard wijken voor traditionele exemplaren. De 6- en 7-serie van deze tijd waren de eerste BMW’s met het iDrive multimediasysteem met draaiknop op de middentunnel. Hieronder zie je dat de concept ook daarvan al een voorproefje gaf.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 645Ci E63 Coupe High Executive | 2e eigenaar | Youngtimer | V8 333 pk | Origineel | Sportstuur | Navi | Xenon | Sportstoelen | ➡️
- 2004
- 199.715 km

BMW 630i 259PK | Automatische Airco | Cruise Control | LMV | Elektrische Ramen | PDC
- 2006
- 179.881 km

BMW 645Ci S / PANORAMADAK / COMPLEET DEALER ONDERHOUDEN / NAP
- 2004
- 164.590 km