Winst voor BMW in eerste halfjaar 2020
Winst ondanks slecht tweede kwartaal
BMW Group heeft ondanks een stevig verlies in het tweede kwartaal toch zwarte cijfers weten te noteren over het eerste halfjaar van 2020.
BMW en haar dochtermerken, Mini en Rolls-Royce, zagen in het tweede kwartaal van dit jaar de verkopen met 23 procent terugvallen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal verkochten de merken 962,575 auto's in de maanden april, mei en juni. BMW kwam op 842.153 verkochte auto's uit (-21,7 procent), Mini op 118.862 (-31,1 procent) en Rolls-Royce op 1.560 auto's (-37,6 procent). Niet alleen de verkopen vielen fors lager uit dan vorig jaar, ook de opbrengst ging hard onderuit. Vóór belastingen blijft er over het tweede kwartaal gezien een verlies van €300 miljoen staan.
Hoewel het tweede kwartaal voor een stevige klap op de cijfers zorgt, weet BMW dankzij een nog vrij sterk eerste kwartaal toch winst te noteren over de eerste helft van het jaar. De groep noteert vóór belastingen € 498 miljoen winst. Alsnog een flinke daling (-74,6 procent) ten opzichte van de eerste helft van 2019; toen werd er nog € 2,97 miljard winst geboekt.
Voor de tweede helft van het jaar rekent BMW op aantrekkende verkopen. Over het hele jaar gezien verwacht het Beierse concern winst te kunnen boeken, ondanks de uitdagende omstandigheden.