Wij houden van oranje, toch? Daarom drie passende occasions voor minder dan €2.000

Toeteren doen we niet!

Citroen C3 Pluriel occasion

Met de hakken over de sloot gaat het Nederlandse voetbalteam door naar de knock-outfase van het EK. In meer zuidelijke landen (en ook tijdens onze succesvolle EK in 1988) is het gebruikelijk om bij overwinningen luid claxonnerend door de straten te rijden. Niet dat we dat hier willen aanmoedigen (op onnodig getoeter staat namelijk een fikse boete), maar mocht je zulke plannen hebben, dan is het het leukste om met een oranje occasion feest te vieren.

Kijken we naar de uitslag tegen Oostenrijk - 3-2 verlies - dan kan het ook zomaar afgelopen zijn met de pret. Waarom zouden we van Roemenië winnen als we vrij kansloos van dit Alpenland verloren? Daarom doen we niet te gek en gaan met maximaal 2.000 euro op stap. Hopelijk is die 2 mille goed besteed en wordt Nederland na 36 jaar toch weer eens Europameister.        

Citroën C3 Pluriel 1.4 - 2003 - 142.500 kilometer - €1.950

Waar zustermodel Peugeot 206 het met de CC handig deed (namelijk een elektrisch bedienbaar stalen klapdak toevoegen), gooide Citroën het met de C3 Pluriel over een andere boeg. Deze kan met geopend panoramadak à la 2CV worden gereden. Zijn de afneembare dakbogen verwijderd, dan heb je een volwaardige cabriolet die ook nog als pick-up ingezet kan worden. Ideaal om op zwoele zomeravonden na een zinderende wedstrijd met je vrienden door de stad te crossen, maar dan heb je al wel het nodige werk er opzitten. Het duurt beslist een aantal minuten voordat je auto volledig dakloos is (zo’n boog weegt meer dan 10 kilo en is qua volume knap onhandig. Bovendien moet je ze thuislaten, dus wees er zeker van dat het droog blijft).

Ook kan het mechaniek na verloop van tijd haperen. Nu zijn er voldoende Citroën-specialisten, maar toch. Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben, want na 21 jaar kan er best wat mankeren aan de dakconstructie van deze Citroën C3. We beweren overigens niet dat dat zo is, maar helaas toont de aanbieder te weinig foto’s om zekerheid te bieden. Wat we wel zien, is een wat scheef aangezicht. Aan de pluskant noteren we een occasion die sinds z’n aankomst in ons land in 2015 slechts één eigenaar heeft gehad. En mits correct is de tellerstand aangenaam laag. Laag genoeg om nog ver na het EK dienst te kunnen doen, want de TU-motoren (hier een 1.4 die aan een handgeschakelde vijfbak is gekoppeld - de versie die je moet hebben) zijn betrouwbaarder dan hun directe opvolgers. Helemaal open blijkt de carrosserie vrij slap - het rijden met dakbogen voorkomt dat. Maar ook mét dakbogen is de Pluriel geen bochtenridder. Het stuur geeft weinig feedback en een goed wegcontact is er evenmin - inherent aan de familieband met de reguliere C3 van de eerste generatie. Anderzijds: wie maalt daarom bij een oranje cabrio van 2 mille?               

Signalement

Merk Citroën
Type C3 Pluriel 1.4 
Bouwjaar juni 2003
Kilometerstand 142.500
Vraagprijs € 1.950 
Waar te koop? Akron Auto’s, Nieuwerbrug a/d Rijn

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.360 cc
Max. vermogen 55 kW/75 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel 118 Nm bij 3.300 tpm
Bagageruimte 137 l/n.b.  
Max. aanhanger geremd 850 kilo
Gem. verbruik 1 op 14,7
0-100 km/h 13,9 s
Topsnelheid 160 km/h

Kia Picanto 1.0 EX - 2006 - 225.688 kilometer - € 1.600

Vind je de dakconstructie van de C3 Pluriel te omslachtig en hoeft het zelfs niet per se open, maar gun je daarentegen je vrienden een gemakkelijke achter-instap, dan is deze vijfdeurs Kia Picanto misschien wel een leuke optie. De 22-SG-KR is namelijk niet alleen vanbuiten oranjemetallic, maar ook binnenin treffen we onze nationale kleur aan en wel op bekleding en deurpanelen. Vier eigenaren hebben de dappere eenliter tot ruim 225.000 kilometer laten rijden, maar de foto’s (hier gelukkig wat meer) tonen een keurige algehele staat aan. Even poetsen (vergeet de bestuurdersstoel niet!) en gaan met deze Zuid-Koreaanse snack. Dat doe je in relatieve luxe, want de EX is onder meer voorzien van airco en elektrisch bedienbare achterportierruiten. Je hebt dus geen ingewikkelde dakconstructie nodig om op hete dagen de hoofden koel te houden. 

De eerste Picanto-generatie is ontworpen door Kia’s Research & Development Center in het Duitse Rüsselsheim (bekend van Opel) en valt op door z’n evenwichtige lijnen én afmetingen. Voorin is voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig en ook achterin is het voor twee personen (of drie wat smallere) best uit te houden. Uiteraard trekt de kleine vierpitter van 61 pk niet de klinkers uit de straten, maar je komt vlot genoeg mee met het verkeer. Oneffenheden worden netjes weggewerkt zonder dat je het gevoel hebt met een waterbed onderweg te zijn. De zit is behoorlijk comfortabel, het rondomzicht prima. Voor wie veel snelweg rijdt, kan beter de 1.1 zoeken, die heeft net wat meer punch. Maar de grote weg an sich schuwt -ie niet. Op lange doordraaiers geeft de Picanto geen krimp, de besturing geeft voldoende feedback. Al met al een aantrekkelijke fun- of beginnersauto die ook qua exploitatie weinig offers vraagt. Toch liever iets Europees? Weet dan dat de Fiat Panda II - ook vierdeurs en destijds dé geheide concurrent, naast o.a. Twingo en Ka - ook in het oranje werd verkocht.     

Signalement

Merk Kia
Type Picanto 1.0 EX 
Bouwjaar april 2006 
Kilometerstand 225.688
Vraagprijs € 1.600
Waar te koop? Autobedrijf Kraeima & Scheper, Beilen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 999 cc
Max. vermogen 45 kW/61 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 86 Nm bij 2.800 tpm
Bagageruimte 157 l/882 l 
Max. aanhanger geremd 700 kilo
Gem. verbruik 1 op 19,6
0-100 km/h 16,4 s
Topsnelheid 150 km/h

 

Smart City-Coupé Smart & Pure 45 pk - 2001 - 212.671 kilometer - €1.444 

Is de inhoud van je portemonnee net zo bescheiden als de omvang van jouw vriendenkring, dan zou je kunnen kiezen voor deze Smart City Coupé. Want niet alleen is de 21-GK-TV (al zes eigenaren sinds begin 2001) het goedkoopst van dit trio, er kan ook maar één passagier mee. Die zal waarschijnlijk uit het raam moeten vlaggen bij de volgende overwinning van ons elftal, want hoewel de adverteerder rept over een panoramadak, laten de afbeeldingen geen vouwdak zien. Aardig detail: vanbuiten is de feloranje lak natuurlijk niet te missen, maar ook vanbinnen komt een stukje Nederland naar voren: diverse interieurdelen - dashboard, deurpanelen - zijn blauw uitgevoerd en da’s toch een derde van onze nationale driekleur!

Voor binnenstedelijk gebied is de City-Coupé ideaal: erg bescheiden afmetingen en vooral de draaicirkel is bizar klein. Op de buitenweg komt deze instapper van de oer-generatie veel minder uit de verf. Hier wreekt zich juist z’n afmetingen - in het bijzonder de korte wielbasis. Dat maakt ‘m in combinatie met de stugge vering en demping niet erg comfortabel, de relatief forse zetels ten spijt. Ook jammer: de automaat. Wisselen van verzet gaat erg traag en bovendien niet onopgemerkt: de motor houdt in en de koets duikt ietwat voorover. Een beetje speelgoedachtig, en da’s eigenlijk het hele concept van de auto gebleken. Aanvankelijk leed de motor onder betrouwbaarheidsproblemen (de turbo kon - terecht - onder meer niet tegen volgas na de koude start), maar die zullen bij deze occasion er inmiddels wel uitgefilterd zijn.  

Ondanks z’n bescheiden afmetingen en motorvermogen is de City-Coupé geen onveilig vervoermiddel. ABS, ESP en traction control zijn allemaal present, evenals de zogeheten Tridion-veiligheidskooi. Toch is het niet verstandig de coureur uit te hangen - hij stuurt nogal indirect en onderstuur ligt op de loer. Nee, feestvieren in de stad na een Oranje-zege - de hoge zit zorgt voor een goed uitzicht - is meer z’n ding.   

Signalement

Merk Smart 
Type City-Coupé Smart & Pure 45 pk
Bouwjaar januari 2001
Kilometerstand 212.671
Vraagprijs € 1.444
Waar te koop? Grootauto-Van Es B.V., Soesterberg

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 599 cc, turbo
Max. vermogen 33 kW/45 pk bij 5.250 tpm
Max. koppel 70 Nm bij 3.000 tpm
Bagageruimte 150 l/550 l  
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 op 20,4
0-100 km/h 18,9 s
Topsnelheid 135 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Met welke oranje occasion vier jij de volgende overwinning van Oranje?

Toegegeven: het spel wil nog niet echt overtuigen, iets waaraan ook andere (top)landen als Engeland en Italië onder lijden. Prettig is dan wel dat Nederland aan de ‘gemakkelijke’ kant van het schema zit: eerst Roemenië en bij winst de winnaar van Oostenrijk-Turkije. En dan? Italië? Maar voor het zover is. eerst de Roemenen verslaan. Is dat gelukt en zou er een spontaan volksfeest losbarsten, met welke van deze drie goedkope occasions zou jij dan luid toeterend door de straten willen rijden? 

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.