Wereldwijde autoverkoop stabiliseert, groei EV-aandeel neemt af

Kleine groei de komende jaren

BYD Dolphin vs. MG4

Er lijkt geen einde te komen aan de groei van de wereldwijde autoverkopen, maar ING stelt vast dat die eeuwige toename toch geen absolute zekerheid is. De mondiale autoverkoop neemt de komende jaren steeds minder toe, terwijl met name in Europa de vraag naar EV’s stabiliseert.

Oké, ‘eeuwig’ is niet helemaal de juiste term als het om de groei van de wereldwijde autoverkopen gaat. Tijdens corona kregen ook autofabrikanten immers een flinke duw, maar daarvoor én daarna is er vrijwel constant sprake van groei. In 2023 was dat zichtbaarder dan ooit en gingen er wereldwijd maar liefst 10,8 procent meer auto’s over de toonbank dan in het jaar ervoor. Voor 2024 ziet de situatie er heel anders uit, stelt ING. De bank voorspelt dat we dit jaar genoegen moeten nemen met een groei van ‘slechts’ 2,4 procent, gevolgd door een nog wat gematigder groei van 2,2 procent in 2025. Voor Europa zijn de cijfers nog wat gematigder: waar China dit jaar nog 3 procent stijgt en de VS 2, moeten we hier genoegen nemen met 1,5 procent in 2024.

Heel gek is dat niet. In 2022 was er immers wereldwijd een sterk tekort aan onderdelen, met name chips. Dat zorgde voor een rem op de productie. Toen die in 2023 weer op peil was, wisten autofabrikanten en consumenten niet hoe snel ze de achterstand in moesten halen. Toch is er meer aan de hand. ING stelt dat de afname van de groei voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door de lagere groei van de verkoop van elektrische auto’s, die in de afgelopen jaren voor een belangrijk deel hebben bijgedragen aan de algehele groei.

Als er wordt ingezoomd op die EV’s, valt vooral op dat de groei per regio sterk verschilt. De groei van Chinese EV-bouwers lijkt niet te stuiten, zowel binnen China (30 procent elektrisch) als daarbuiten. Europese merken hebben het echter moeilijker en dat heeft alles te maken met veranderende regels, zoals het schrappen van EV-subsidies in Duitsland.

ING cijfers wereldwijde autoverkoop

Terwijl de autoverkopen nog licht groeien, zal de autoproductie volgens ING zelfs stabiliseren in 2024. Autobouwers hebben weer een gezonde voorraad opgebouwd, concluderen de onderzoekers, nadat er eerder overal tekort aan leek te zijn. Meer in het algemeen lijkt de volatiele nieuwprijs van de elektrische auto een rol van betekenis te gaan spelen. De prijsdalingen bij Tesla en de Chineze merken leiden vaak tot vergelijkbare prijsdalingen elders, wat weer leidt tot een onzekerheid waar leasemaatschappijen, verhuurbedrijven en andere grote afnemers bepaald niet enthousiast van worden. Ook achterblijvende laad-infrastructuur zet een rem op de EV-groei, ziet ING. Die hebben we vaker gehoord: om de groei vol te houden moeten ook mensen zónder eigen parkeerplaats overstappen op elektrisch. En daar wringt hem vaak de schoen.

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.