Wereldveroveraar: Ford Ranger

Ford Ranger
Ford RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord RangerFord Ranger
Ford presenteert de nieuwe Ranger. Die moet de hele wereld gaan veroveren.
Ford toont op de Motor Show in Sydney de geheel nieuwe Ranger pickup. Die valt in de filosofie van Ford om de verschillende modellen over de gehele wereld te gaan verkopen. Ook wij krijgen dus te maken met deze nieuwe Ranger. In Europa is hij vanaf 2012 te bestellen. Aan Amerika gaat hij gek genoeg voorbij - daar schijnen ze een geheel eigen pickup-cultuur te hebben. De auto is ontworpen in de stijl van modellen die in de VS rondrijden, zoals de Edge. Ford noemt die belijning '21st Century Tough'. En daar kunnen we niets tegenin brengen.
De auto wordt geleverd met een 2,2-liter TDCi met een vermogen van 150 pk en een maximale trekkracht van 375 Nm. De andere optie is een 3,2-liter TDCi met een vermogen van 200 pk en een koppel van 470 Nm. De motoren zijn naar wens gekoppeld aan een zestraps automaat of handgeschakelde versnellingsbakken. Op de console zit een knop waarmee kan worden gekozen tussen voorwiel- en vierwielaandrijving.
Tot de hoogtepunten van de uitrusting behoren een achteruitrijcamera, een spraakgestuurde navigatie, een systeem dat voorkomt dat de aanhanger uitwaaiert (Trailer Sway Control) en Adaptive Load Control.
De Ranger is terreinwaardig door een bodemspeling van 232 mm. De wielbasis is toegenomen tot 3.220 mm en de spoorbreedte is 1.560 mm. Bij de variant met dubbele cabine is de laadbak tien centimeter breder dan voorheen en groeit het laadvolume tot 1.21 kubieke meter.
De Ford Ranger wordt gebouwd in Rayong Thailand en als de capaciteit daar volledig is benut, springen fabrieken in Argentinië en Zuid-Afrika bij.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.