AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wereldpremière Cadillac DTS
1
In augustus heeft Cadillac ons al een eerste blik laten werpen op de nieuwe DTS, de opvolger van de Deville Touring Sedan. De nieuwe Caddy is niet bestemd voor de Europese markt en zal in de herfst bij de Amerikaanse dealers arriveren.
In augustus heeft Cadillac ons al een eerste blik laten werpen op de nieuwe DTS, de opvolger van de Deville Touring Sedan. De nieuwe Caddy is niet bestemd voor de Europese markt en zal in de herfst bij de Amerikaanse dealers arriveren.
De Cadillac DeVille is decennia lang niet alleen Cadillac's bestverkochte model geweest, maar ook de bestverkochte luxe sedan in Amerika. Vanaf zijn introductie in 1949 zijn er meer dan 6 miljoen DeVilles verkocht. Die naamplaat werd ook wel afgekort tot DTS, ofwel DeVille Touring Sedan, maar hij gaat nu toch echt verdwijnen. Cadillac heeft de naamswijzigingen in gang gezet met de komst van de CTS en de andere nieuwe modellen hebben allemaal een typenaam met drie letters gekregen. Cadillac hoopt dat in het geval van de DTS de mensen de nieuwe versie niet meer associëren met het wat ouwelijke imago van zijn voorganger. De DTS is echt een andere, compleet nieuwe auto.
Je kon eigenlijk al een beetje zien hoe de DTS eruit zou zien toen President Bush zijn limousine vorige maand overhandigd kreeg. Die presidential limo is gebaseerd op de nieuwe DTS, maar in Chicago vind de wereldpremière plaats van Cadillacs nieuwe sedan.
Net als de andere familieleden heeft ook de DTS de nieuwe Art & Science styling gekregen. Hij ziet er met zijn nieuwe grille, en verticale koplampen en achterlichten dan ook modern en stoer uit.
De DTS is de achtste nieuwe Cadillac die in de afgelopen vier jaar is geïntroduceerd. Cadillac zat de afgelopen drie jaar goed in de lift met 35 % meer verkopen dan daarvoor. In 2001 waren dat nog 175.000 exemplaren en in 2004 staat de teller op 230.000. (In Europa streeft General Motors naar 10.000 Cadillacs per jaar, maar zonder de DTS dus).
De afgelopen zomer heb ik de nieuwe DTS al van dichtbij gezien en er ook in gezeten, maar de mond moest op slot blijven. De nieuwe versie heeft als vanouds voorwielaandrijving en is uiteraard ook uitgerust met de inmiddels bekende systemen MagneRide en MagnaSteer, die we ook op de STS zien. Ook heeft de DTS Active Cruise Control, dat op radar werkt.Het interieur is in één woord: ruim. Niet alleen qua interieurruimte, ook qua bagageruimte is de nieuwe DTS erop vooruit gegaan. Wat meteen opvalt als je achter het stuur plaatsneemt, is de fraaie afwerking van het interieur. Dat mag ook wel, want de concurrenten in zijn klasse hebben dat ook allemaal goed voor elkaar.
Ed Welburn, GM's designchef, zei in augustus al dat het een grote uitdaging was om van de DTS toch een herkenbare sedan te maken. Want de nieuwe, moderne lijnen mogen de potentiële klanten niet afschrikken. Het stoerdere uiterlijk past in ieder geval in de trend van deze tijd, net als de lijnen in de motorkap. Modern is natuurlijk ook het HID, head-up display, waarbij de snelheid in de voorruit wordt geprojecteerd.
Voor de DTS zijn twee motoren beschikbaar: de basis V8 met 275 pk en de snellere Northstar V8-motor met 300 pk.
Of de nieuwe generatie DTS weer net zo'n succesformule blijkt te zijn als zijn illustere voorgangers zal de tijd uitwijzen. Hij heeft zijn uiterlijk in ieder geval mee.
De Cadillac DeVille is decennia lang niet alleen Cadillac's bestverkochte model geweest, maar ook de bestverkochte luxe sedan in Amerika. Vanaf zijn introductie in 1949 zijn er meer dan 6 miljoen DeVilles verkocht. Die naamplaat werd ook wel afgekort tot DTS, ofwel DeVille Touring Sedan, maar hij gaat nu toch echt verdwijnen. Cadillac heeft de naamswijzigingen in gang gezet met de komst van de CTS en de andere nieuwe modellen hebben allemaal een typenaam met drie letters gekregen. Cadillac hoopt dat in het geval van de DTS de mensen de nieuwe versie niet meer associëren met het wat ouwelijke imago van zijn voorganger. De DTS is echt een andere, compleet nieuwe auto.
Je kon eigenlijk al een beetje zien hoe de DTS eruit zou zien toen President Bush zijn limousine vorige maand overhandigd kreeg. Die presidential limo is gebaseerd op de nieuwe DTS, maar in Chicago vind de wereldpremière plaats van Cadillacs nieuwe sedan.
Net als de andere familieleden heeft ook de DTS de nieuwe Art & Science styling gekregen. Hij ziet er met zijn nieuwe grille, en verticale koplampen en achterlichten dan ook modern en stoer uit.
De DTS is de achtste nieuwe Cadillac die in de afgelopen vier jaar is geïntroduceerd. Cadillac zat de afgelopen drie jaar goed in de lift met 35 % meer verkopen dan daarvoor. In 2001 waren dat nog 175.000 exemplaren en in 2004 staat de teller op 230.000. (In Europa streeft General Motors naar 10.000 Cadillacs per jaar, maar zonder de DTS dus).
De afgelopen zomer heb ik de nieuwe DTS al van dichtbij gezien en er ook in gezeten, maar de mond moest op slot blijven. De nieuwe versie heeft als vanouds voorwielaandrijving en is uiteraard ook uitgerust met de inmiddels bekende systemen MagneRide en MagnaSteer, die we ook op de STS zien. Ook heeft de DTS Active Cruise Control, dat op radar werkt.Het interieur is in één woord: ruim. Niet alleen qua interieurruimte, ook qua bagageruimte is de nieuwe DTS erop vooruit gegaan. Wat meteen opvalt als je achter het stuur plaatsneemt, is de fraaie afwerking van het interieur. Dat mag ook wel, want de concurrenten in zijn klasse hebben dat ook allemaal goed voor elkaar.
Ed Welburn, GM's designchef, zei in augustus al dat het een grote uitdaging was om van de DTS toch een herkenbare sedan te maken. Want de nieuwe, moderne lijnen mogen de potentiële klanten niet afschrikken. Het stoerdere uiterlijk past in ieder geval in de trend van deze tijd, net als de lijnen in de motorkap. Modern is natuurlijk ook het HID, head-up display, waarbij de snelheid in de voorruit wordt geprojecteerd.
Voor de DTS zijn twee motoren beschikbaar: de basis V8 met 275 pk en de snellere Northstar V8-motor met 300 pk.
Of de nieuwe generatie DTS weer net zo'n succesformule blijkt te zijn als zijn illustere voorgangers zal de tijd uitwijzen. Hij heeft zijn uiterlijk in ieder geval mee.
Lees ook
Nieuws
De nieuwe auto van Obama
Nieuws
Nieuwe auto voor George W.
Autotest
Deze gekke Amerikaan was er ook als diesel: Cadillac Seville met afgehakte kont en zelfontbrander
Nieuws
De elektrische Cadillac Escalade IQL is meer Escalade in vorm en functie
Nieuws