Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Wat je moet weten over VW's Dieselgate-uitleg

'Wangedrag is goedgekeurd. Dat doet ons pijn'

195
Wat je moet weten over VW's Dieselgate-uitleg
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
12 december 2015 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Volkswagen Dieselgate:

 Volkswagen gaat wereldwijd diep door het stof vanwege software die de Duitse fabrikant in auto's met 1.2-, 1.6- en 2.0 TDI-motor (type EA 189) heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. Later werden er bij diverse benzine- en dieselmotoren onregelmatigheden aangetroffen bij de CO2-uitstoot. In dit dossier verzamelen we alle berichtgeving rondom dit onderwerp.

Vanuit thuisbasis Wolfsburg hield Volkswagen AG een persconferentie over de huidige status van Dieselgate. Voor wie het gemist heeft hebben we de belangrijkste punten op een rij gezet.

Al snel na de eerste berichten over het gesjoemel van Volkswagen met dieselmotoren werd de term 'Dieselgate' in het leven geroepen. De laatste maanden beheerste het schandaal voor een groot deel de berichtgeving in autoland. Donderdag 10 december gaf Volkswagen AG een persconferentie over de huidige situatie rondom Dieselgate. Zo'n twee uur lang waren Hans Dieter Pötsch (voorzitter van Volkswagen AG's toezichtsraad) en CEO Matthias Müller aan het woord. Omdat niet iedereen twee uur Duitse volzinnen kan uitzitten, hebben we de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.

1. Volkswagen geeft (een klein deel van) zijn werknemers min of meer de schuld van het schandaal.

Volgens het concern is het schandaal veroorzaakt door 'wangedrag' van individuen. Toch wordt ook op een hoger niveau met de vinger gewezen. "Blijkbaar hebben bepaalde afdelingen binnen ons concern dergelijk wangedrag goedgekeurd. Dat is wat ons pijn doet", aldus Pötsch.

2. De sjoemelsoftware is volgens Pötsch ontwikkeld omdat het behalen van de NOx-normen destijds anders onmogelijk was.

3. De ogenschijnlijk eenvoudige 'oplossing' voor de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI-motoren komen nu pas omdat "men eerder niet op de hoogte was van de aanwezigheid van sjoemelsoftware en omdat de techniek eerder simpelweg niet voor handen was.

Aldus CEO Matthias Müller. Terugroepacties beginnen begin volgend jaar. Als eerste zijn de 2.0 en 1.6 TDI aan de beurt, over een oplossing voor de 1.2 driecilinder wordt nog nagedacht.

4. De software- en hardwarematige aanpassingen hebben volgens Volkswagen nauwelijks effect op de prestaties van de motoren.

"De updates zijn nagenoeg niet te merken. Mocht een auto anders presteren, dan is dat zeer marginaal en niet merkbaar." Aldus Volkswagen. Onderzoek zal dat nog uit moeten wijzen.

5. De omvang van het onderzoek is volgens Volkswagen gigantisch.

Een groep van 450 interne en externe onderzoekers heeft ruim 100 terabyte aan data door te spitten, iets dat naar eigen zeggen gelijk staat aan 50 miljoen boeken. Daarbij zijn 1.500 digitale opslagmedia van zo'n 380 werknemers in beslag genomen. Het onderzoek duurt nog zeker tot volgend jaar.

6. Om in de toekomst dergelijke fouten te voorkomen, komt Volkswagen met een nieuwe bedrijfsstructuur.

Het concern gaat decentraler werken en 'lokale afdelingen' krijgen meer autonomie. In 2017 moet de nieuwe structuur "waarin transparantie en soepele communicatie centraal staat", wereldwijd zijn ingevoerd. Het terugwinnen van klantvertrouwen is eveneens één van de grootste pijlers.

7. Volkswagen komt er financieel wel weer bovenop.

Aldus Volkswagen. Op de vraag of Volkswagen AG afdelingen of merken gaat verkopen, werd geantwoord: "Er zijn journalisten die het er niet mee eens zijn. Maar dat gaan we waarschijnlijk niet doen en dat lijkt ons op dit moment ook niet nodig. We denken er niet aan, we zullen zien." Wel zegt Müller dat "de impact van een schandaal van deze omvang niet in te schatten valt" en dat "de enorme terugval die werd verwacht, niet heeft plaatsgevonden." Wel wordt volgend jaar gekort op investeringen, plant het concern minder ver voorruit en worden "alle projecten die niet absoluut noodzakelijk zijn, uitgesteld of gestopt." "De huidige situatie is lastig, maar we gaan er niet aan onderdoor", besloot Müller.

8.Volkswagen heeft een nieuwe strategie aangekondigd waarin elektrificatie centraal staat.

Tot en met 2020 krijgen we twintig nieuwe elektrische- of plug-inhybriden te zien. Medio volgend jaar krijgen we meer uitleg over de nieuwe koers die 'Strategy 2025' is gedoopt.

Volkswagen Volkswagen Dieselgate

PRIVATE LEASE Volkswagen

INFO
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
€ 0
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
€ 0
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Up
Volkswagen Up
Volkswagen Up
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
€ 380
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
€ 409
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
€ 439
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
€ 462
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
€ 514
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
€ 560
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
€ 754
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon
€ 949
Bekijk nu ⟩
Volkswagen in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Polo 1.2 Easyline

    Volkswagen Polo 1.2 Easyline

    • 2010
    • 202.168 km

    € 5.000

    Volkswagen Polo 1.0 BlueMotion Edition

    Volkswagen Polo 1.0 BlueMotion Edition

    • 2016
    • 78.039 km

    € 11.900

    Volkswagen Polo 1.2  Advance  met Trekhaak

    Volkswagen Polo 1.2 Advance met Trekhaak

    • 2012
    • 95.813 km

    € 7.700

Meer Volkswagen occasions

Lezersreacties (195) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
PREMIUM
Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Personenbussen zijn in Nederland doorgaans onbetaalbaar, maar dankzij plug-in hybridetechniek...

Lees meer
Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

236

Is het alleen het gebruik dat voor degradatie van de accu zorgt of speelt de leeftijd ook mee?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    49
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    39
    • 12 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    158
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    262
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    23
    • 5 augustus 2022
  • Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    236
    • 4 augustus 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    49
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    39
    • 12 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    158
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    262
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    23
    • 5 augustus 2022
  • Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    236
    • 4 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden