AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wachten op de Aston Martin Rapide
28
We moeten nog wachten tot het einde van het jaar tot we de productieversie van de Aston Martin Rapide in levenden lijve kunnen zien. Om te zorgen dat Aston Martin niet wordt bedolven onder het Panamera-offensief van Porsche, wordt met de regelmaat van de klok wat informatie over de Rapide vrijgegeven.
De eerstefoto's van de productieversie van de Aston Martin Rapide gaf Gaydon al enige tijd geleden vrij. Nu laat Aston Martin de auto ook in het wit zien. De productieversie van de vierdeurs wijkt maar mondjesmaat af van de concept car uit 2006.
De Rapide staat op een verlengde variant van het VH-platform dat door alle Astons wordt gebruikt. De wielbasis van de Rapide is 15 centimeter langer dan dat van de DB9. Ten opzichte van het studiemodel zwaaien de portieren verder open voor een betere instap. De daklijn ging omhoog om een comfortabele hoofdruimte te garanderen. De elektromotoren van de stoelverstelling voorin, hebben een andere plek gekregen om te zorgen dat er voldoende ruimte is voor de voeten van de achterpassagiers. De vierdeurs legt 1.940 kilo op de schaal. De Rapide is een hatchback, de achterklep scharniert dus mee omhoog.
De Rapide wordt alleen leverbaar met de 5,9-liter V12. Dus geen gedoe met V8-en en V6-jes zoals Porsche. Reken op een Nederlandse prijs van 385.000 euro. Eén ding vertelt Aston Martin nog niet. En dat zijn de prestaties. Er wordt een topsnelheid gefluisterd van 300 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u moet in 4,5 tot 5 seconden mogelijk zijn. Binnenkort dus nog wat meer over de Rapide. We houden de mededelingen van Aston Martin in de gaten.