Waarom is benzineprijs nog niet door het dak gegaan met al die conflicten?
- Door onze collega's van het AD
- Achtergrond
Ontploffende piepers in Libanon, oorlog in Gaza, aanvallen op Israël door Houthi’s; het Midden-Oosten brandt en toch daalt de benzineprijs tot ver onder de € 2 en het einde is nog niet in zicht. Hoe kan dat? Energie-analist Jilles van den Beukel legt uit.
Doorgaans staat oorlogsgeweld in het olierijke Midden-Oosten garant voor torenhoge prijzen aan de pomp, maar nu daalt de prijs gestaag. De adviesprijs voor een liter Euro 95 is nu € 2,06, dat is 22 cent minder dan in het voorjaar. In de praktijk is de benzineprijs zo’n 25 cent lager dan de adviesprijs.
Bij Fieten Olie in Steenwijk is de prijs momenteel de laagste: € 1,63 per liter. Nu ligt Steenwijk voor veel mensen niet om de hoek, maar ook in de grote steden is tanken voor € 1,80 euro met een beetje zoeken goed mogelijk. Voor diesel is de daling sinds april 22 cent; een liter diesel is bij onbemande stations zo’n € 1,56.
Veranderingen in China
De reden van de relatief ‘goedkope’ brandstof is grofweg in één woord te vatten: China. De Chinezen en hun snel groeiende economie waren jarenlang de grootste kracht achter oplopende olieprijzen. Maar dat is aan het veranderen. Het land zet steeds meer in op duurzame energie - zon en wind - en probeert de afhankelijkheid van olie te verminderen. Als dan ook de economie minder toeren maakt, dan is dat wereldwijd van invloed op de olieprijs. China heeft dit jaar maar 1 procent meer olie nodig dan vorig jaar, toen de oliebehoefte nog met 10 procent steeg. Elektrische auto’s en trucks op aardgas nemen de wegen in China langzaam maar zeker over.
Het loopt wel los
En er is meer. Jilles van den Beukel, energie-analist van het Haagse Centrum voor Strategische Studies, zegt dat de wereldwijde oliemarkt ook langzaam maar zeker de risico-opslag in de prijs laat varen. De angst voor een olietekort doordat Rusland wordt geboycot, bleek ongegrond. "Russische olie vindt via India en China de weg naar de wereldmarkt. En ook in het Midden-Oosten zie je dat partijen ervoor terugdeinzen om echt grootschalig te escaleren. Iran en ook Hezbollah houden zich in. Je zou haast kunnen zeggen dat Israël degene is die het meest escaleert. De rest doet toch een beetje voorzichtig aan. Het had veel erger kunnen zijn. De markt denkt: het loopt wel los."
De olieproducerende landen verenigd in de Opec willen hun productiebeperkingen langzaam laten varen om meer olie te kunnen verkopen. "Dan nemen ze tijdelijk een nog lagere prijs voor lief. Ze moeten wel, want je ziet ook bijvoorbeeld Shell nieuwe investeringen doen in fossiel en minder in duurzame energie waardoor er olie uit andere landen op de markt komt."
Gunstige dollarkoers
Deze maand verlaagden zowel de Opec als het Internationaal Energie Agentschap hun verwachtingen voor de wereldwijde behoefte aan olie. De prijs voor een vat ruwe Brent-olie daalde vervolgens tot 68 Amerikaanse dollar, het laagste niveau in drie jaar tijd. Olie wordt betaald in Amerikaanse dollars en ook dat is momenteel gunstig voor Europa. Een jaar geleden kostte een dollar 94 eurocent en nu is dat 90 cent.
Sommige marktvorsers sluiten niet uit dat de prijs van benzine met nog wel een dubbeltje kan dalen de komende tijd. Volgens Van den Beukel is dat koffiedik kijken.
Meer over benzineprijzen lees je in dit artikel