Waarom er in de Mercedes-AMG C63 echt een stukje Formule 1-techniek zit

Geen leugen

Mercedes-AMG C63 Estate

Techniek afkomstig uit de Formule 1’, het is misschien wel de meest gehoorde leugen in de autojournalistiek, maar in het geval van de turbo van de nieuwe Mercedes-AMG C63S E Performance is het zowaar eens een keer echt waar.

Net als in de Formule 1-motoren zit er een elektromotor tussen het turbine- en het compressorwiel. Zo’n elektromotor kan vrijwel onmiddellijk snel draaien, waarmee het compressorwiel direct begint met druk leveren en er dus meteen extra lucht in de krachtbron kan worden geperst, wat meer vermogen oplevert. Iets soortgelijks zagen we eerder al op diverse dieselmotoren bij Audi, maar daar was de elektromotor alleen verbonden met een compressorwiel. In de opzet van Mercedes kan de turbo, als er genoeg uitlaatgassen langs het turbinewiel stromen, net zo werken als elke andere. In de praktijk vermijdt die opzet een groot deel van de turbovertraging, omdat je niet hoeft te wachten op voldoende druk. De turbo kan bovendien langdurig draaien, omdat die na de ‘opstartfase’ niet meer afhankelijk is van de stroomvoorraad. Hoewel de 2,0-liter viercilinder turbomotor bijna 250 pk per liter aan specifiek vermogen levert, voelt de verbrandingsmotor vlijmscherp en enorm daadkrachtig aan. Het beste van twee werelden en met recht Formule 1- techniek voor op de openbare weg. 

Wanneer een rijtest met de Mercedes-AMG C63S E Performance? In het magazine hebben we die al gebracht, in nummer 38 van 2023, maar vrijdag 19 januari 2024 zie je in een video wat de snelle versie als Estate kan in een dubbeltest tegenover de BMW M3 Touring. 

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 63 S AMG E Performance 4MATIC Estate
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 165.556

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 500 kW / 680 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel 1.020 Nm bij 5.250 tpm
Accu capaciteit (bruto) 6 kWh
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.842 mm / 1.900 mm / 1.474 mm
Wielbasis 2.875 mm
Massa leeg 2.090 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor265/35R20Prijzen
Banden achter275/35R20Prijzen
Topsnelheid 270 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,4 s
CO2-uitstoot (WLTP) 156 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.