VW-topman: 'Economische schade oorlog mogelijk erger dan die van corona'
De economische schade als gevolg van de oorlog in Oekraïne kan voor de Europese economie nog wel eens veel erger zijn dan de schade als gevolg van de coronapandemie. Daarvoor waarschuwt Herbert Diess, topman van de Volkswagen Group, in de Britse zakenkrant Financial Times.
Diess wijst onder andere op de forse prijsstijgingen voor grondstoffen en materialen als gevolg van de oorlog. Daarnaast is de toevoer van energie onzekerder geworden. Autofabrikanten, waaronder Volkswagen, BMW en Porsche, worstelen ook met de leveringen van cruciale onderdelen nu leveranciers in het westen van Oekraïne gesloten zijn vanwege de Russische invasie. Daardoor worden de autofabrikanten gedwongen om de productie te beperken. De problemen door de oorlog komen bovenop de al bestaande worstelingen van de automakers met tekorten aan onderdelen zoals chips.
Volkswagen besloot onlangs tot nader order te stoppen met het produceren van auto's in Rusland. De Duitsers hebben eigen fabrieken in Kaloega, ten zuidwesten van Moskou, en Nizjni Novgorod, verder naar het oosten. De productie op beide locaties staat stil. Er worden ook geen auto's meer naar Rusland geëxporteerd. Dit betreft niet alleen het merk Volkswagen zelf, maar ook zustermerken als Audi, Porsche en Skoda. Bovendien wordt Volkswagen dichter bij huis ook geconfronteerd met de oorlog. De productie van elektrische auto's als de Volkswagen ID4, Skoda Enyaq en Porsche Taycan is verstoord wegens een tekort aan onderdelen. Vooral kabelbomen die in Oekraïne worden gemaakt, spelen hierin een belangrijke rol.
Niet alleen de verstoring in de directe onderdelenlevering speelt mee, ook indirect kan de oorlog een grote deuk slaan in de productie. Het chiptekort verergert namelijk mogelijk weer door de oorlog. De levering van neon vanuit vooral Oekraïne en ook Rusland ligt hieraan ten grondslag. Neon is nodig voor de productie van de chips. Analisten van Alixpartners schatten vooralsnog in dat het mogelijk meevalt, want chipmakers wereldwijd zouden een voorraad 'voor enkele maanden' aan neon hebben opgebouwd, omdat er al rekening werd gehouden met mogelijke verstoringen in levering vanuit Oekraïne.