AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
VW Lupo wordt een driecilinder
60
Volkswagen maakt zich op voor de Lupo, de nieuwe ster in het A-segment. Volgend jaar rond deze tijd moet die er zijn. Hij krijgt een driecilinder – want een tweepitter durft VW niet aan.
Volkswagen zet volgend jaar de nieuwe Lupo neer op de IAA in Frankfurt. In september 2011 straalt er bij VW dus een nieuwe ster in het A-segment. En dat is wel nodig ook, want in het meest populaire segment van het moment, biedt Volkswagen alleen maar de Fox aan. De auto gaat beduidend minder dan 10.000 euro kosten.
Over de naamgeving lijkt ook het laatste woord nog niet gezegd. Voor de komst van de Scirocco, was er de Iroc concept car. De naam van het studiemodel bestond dus uit een deel van de definitieve typeaanduiding. In het algemeen wordt aangenomen dat Volkswagen die truc herhaalt met de Up! concept car en het Lupo productiemodel, al is nog geen enkel bewijs voor dit scenario geleverd.
Het is de bedoeling dat de Lupo op den duur uitgroeit tot een hele familie modellen. Volgend jaar wordt afgetrapt met een driedeurs. Die wordt gevolgd door een vijfdeurs en een mpv en een SUV-achtige. Voorts staat er in 2013 een geheel elektrische op de planning. Seat en Skoda krijgen hun eigen derivaten van de Lupo. Audi zal de elektrische versie een wat meer premium-draai moeten geven.
De Up! concept car is ooit begonnen met de motor achterin – geheel historisch verantwoord bij Volkswagen. Inmiddels is besloten de motor toch voorin te plaatsen. Volkswagen geeft al aan het zwaartepunt daarbij op driecilinders ligt. Een tweecilinder, zoals in de Fiat 500, durft Volkswagen niet aan. "We geloven niet dat we nog verder kunnen downsizen dan waar we nu zijn. Op het moment focussen we op het verbeteren van de technologie die we hebben. Ondanks dat we weten dat driecilinders duur zijn om te produceren en niet al te mooi lopen," aldus Michael Hinz, een technicus bij VW tegen het Engelse Autocar.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Volkswagen Lupo: Voorganger Up een zuinigheidswonder?
Reportage
Toen Volkswagen voluit voor diesel ging: de XL1 en Lupo 3L
Oud & Nieuw
Volkswagen Lupo GTI & Volkswagen Up GTI - Oud & Nieuw
Vergelijkende test