Volkswagen Lupo 1.6 16V GTI (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lupo 1.6 16V GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 188.500 km |
KM-stand laatst | 188.500 km |
Aankoop
- 188.500 km
Ik ging op zoek naar een nieuwe auto. Reden daarvoor was dat ik binnenkort weer zou gaan studeren, mijn inkomsten zouden dalen, en mijn huidige auto veel geld kostte. Dit was een Mercedes SLK 230 kompressor van de R170 generatie. Erg leuke auto voor relatief weinig geld, maar de leeftijd was goed merkbaar. Ook waren de maandelijkse kosten best hoog. Op zoek dus naar een nieuwe auto.
Nu was ik op zoek naar een klein autootje met een leuke motor erin. Ik begon met zoeken naar een Seat Arosa met 101 pk met de facelift. De Lupo had deze motor ook, maar zag er iets minder stoer uit. Tijdens het opzoeken van verschillende specificaties van de Lupo zag ik echt ook een 1.6 16v in het lijstje staan, die in een Lupo GTI thuis hoorde. Dat deze sportieve variant zo onbekend is merk ik nog steeds als mensen vragen wat voor auto ik heb.
Waar ik eerder zijn dat de 101pk sterke Lupo er niet heel stoer uitziet, is dit bij de GTI echt een ander verhaal. Volkswagen heeft van deze variant echt een leuk autootje gemaakt door bijvoorbeeld een leuk setje meegespoten bumpers, xenon koplampen, en veel rode details in het interieur toe te voegen. Ook de dikke 6-spaaks wielen zijn speciaal voor deze auto gemaakt. De dubbele centrale uitlaat en het kleine spoilertje zorgen er ook voor dat de achterkant een hele andere look krijgt.
Toen begon dus de zoektocht naar een Lupo GTI. Autoscout en Marktplaats bleken niet heel veel (lees: geen) aanbod qua Lupo GTI's, dus kwam ik kwam al snel op internationale sites terecht. De auto hierop waren vaak erg duur, tot wel €11.000. de paar goedkopere exemplaren van €4000 lieten ook wel zien waarom dat de prijs was.
Dat en met het gezeik van importeren zorgde ervoor dat de zoektocht in Nederland nieuw leven kreeg ingeblazen. De nieuwe strategie: Instagram. Door op #Lupogti te zoeken kwam ik op een account van de trotse eigenaar van een eveneens zwarte Lupo GTI. Hij wist iemand die zijn exemplaar misschien wel kwijt wilde, en een afspraak om deze te bekijken was snel gemaakt.
Nu was ik zoals eerder genoemd een Mercedes SLK gewend, waarin je bijna op de grond zit en ik met mijn 1.85 nagenoeg tegen het dak aan zat. Mijn eerste ritje in de Lupo leek dan ook wel een rit in een vissenkom, iets wat mede Lupo-eigenaren kunnen bevestigen. De auto heeft ondanks zijn formaat erg veel hoofdruimte, en voelt in zijn geheel (lees: alleen voorin) verrassend ruim aan. Maar toch beviel de auto mij gelijk. Na wat onderhandelen het eens geworden over de prijs, en ik was een paar organen armer en een prachtige Lupo GTI rijker.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.