Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (1999)

autoreview

Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (1999)

Signalement

UitvoeringLupo 1.2 TDI 3L
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf259.062 km
KM-stand laatst289.666 km
Lezerswaardering: 22%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste 10.000 kilometer met de Lupo

Ik heb de Lupo 3L eind juni gekocht van een particulier en had toen bijn 258000 kilometer gereden. De vorige eigenaar heeft voor aflevering de distributieriem nog laten vervangen en ondanks dat de auto uiterlijk niet de mooiste Lupo 3L is leek alles technisch in orde.....

Ik heb de auto in de eerste week gelijk bij een garage bij mij op het dorp gebracht voor een kleine beurt en nieuwe APK. Om de auto door de APK heen te krijgen moesten de achterremmen compleet vervangen worden omdat deze totaal niet meer functioneerden! Ook gaf de garage aan dat de auto al heel erg lang geen onderhoud meer had gehad (in ieder geval niet meer sinds de invoering in 2011) en gaf het advies om de auto een grote beurt te geven en tevens de voorste wiellagers te laten vervangen (dat was ook wel te horen). Aangezien ik de auto voor een zacht prijsje had gekocht was dit voor mij geen probleem. Met nieuwe remmen, wiellagers, een grote beurt en nieuwe APK kon het feest beginnen!

Ik moet zeggen dat de auto best pittig is voor een klein dieseltje, op klinkerwegen stuiterde ik de auto bijna uit, maar dat lag vooral aan de 15 inch lichtmetalen velgen met bandenmaat 185/65. Deze velgen heb ik er snel onder vandaan gehaald en heb er stalen velgen ondergezet met de normale 155/55/14 eco banden. De wegligging en het stuurcomfort is hierdoor enorm verbeterd (die brede banden zorgden ervoor dat de auto wel heel erg zwaar stuurde zonder stuurbekrachtiging!)
Ondertussen ben ik al maanden opzoek naar de orginele magnesium 3L velgen, maar daar dat is een bijna onmogelijke opgave!

Het verbruik is ronduit netjes te noemen, ik haal vaak een verbruik boven de 1 op 32 tot 1 op 34 al rij ik wel heel vaak op 80 kilometer wegen.

De laatste weken is het verbruik echter op (eerst) onverklaarbare wijze gestegen. Ik merkte dat het steeds meer moeite kostte om de auto op snelheid te houden en moest dus het gaspedaal steeds dieper intrappen.
Toen ook het schakelen steeds moeizamer ging en het soms onmogelijk was om de auto in zijn achteruit te krijgen ben ik maar weer een keertje bij de garage langsgeweest. Waar ik al bang voor was bleek waar te zijn..... De koppeling slipte enorm en was na bijna 270000km aan vervanging toe. Nu is de koppeling vervangen van een Lupo 3L semi automaat bij de Volkswagen dealer een uitermate dure aangelegenheid met een prijs van €1400,-. Mijn te gekke en altijd behulpzame dorpsgarage rekende voor de hele koppelingset (inclusief geleidebusjes en basisinstellingen) €500,-

Nu ik 1 dag met de nieuwe koppeling heb rondgereden kan ik maar 1 ding zeggen: Nu is pas duidelijk hoe stil een Lupo 3L kan zijn! Doordat de koppeling nooit optimaal is geweest in de maanden dat ik de auto in mijn bezit heb was ik gewend aan wat kabaal. Ook het verbruik is weer drastisch gezakt tot iets meer dan 2 liter per 100km bij 80km/h op de verbruiksmeter.

Volgens mijn garage heb ik de pech gehad dat de vorige eigenaar geen onderhoud aan de auto heeft laten plegen. Voor zover mijn garage kan zien is alles nu picobello in orde. Ik vind het wel jammer dat ik al aardig wat geld heb moeten uitgeven aan onderhoud, maar dat kan je weten als je een auto koopt via Marktplaats.
Ik ben hoe dan ook nog steeds blij met mijn kekke Lupootje, zelfs zonder stuurbekrachtiging, airco electrische ramen en centrale vergrendeling mis ik mijn lease Megane die ik in Mei heb moeten inleveren nog steeds niet.

Lupo is plotseling uit ons midden weggerukt!

  • 289.666 km

Met enig leedwezen is vandaag de Lupo, terwijl hij op een parkeerplaats stond, door een achteruitrijdende vrachtauto een stukje meegenomen en daarna behoorlijk aan flarden gereden..... Ik kreeg via de telefoon te horen van de politie wat hem overkomen is en dat het stoffelijk overschot van de Lupo bij een schadebedrijf staat. Rest mij niets meer om nog eenmaal afscheid te nemen van de Lupo en op zoek te gaan naar een nieuwe(re) auto ter overbrugging aan mijn remigratie naar Zuid Afrika.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens