AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
VW Golf Cabrio niet meer bij Karmann
20
Volkswagen gaat breken met de traditie de Golf cabriolet bij Karmann te bouwen. De volgende generatie wordt in eigen huis geproduceerd.
Als sinds de jaren '50 laat Volkswagen de dakloze varianten van de Kever en Golf bouwen bij Karmann in Osnabrück. In 2010 komt de cabriolet van de Golf VI. Die gaat Volkswagen bouwen in een eigen fabriek 'ergens in Midden-Europa'. Dat meldt de Duitse krant Handelsblatt.
Het is slecht nieuws voor Karmann, dat zich toch al in zwaar weer bevindt. Eerder gingen opdrachten voor de bouw van de aankomende SUV-variant van de Mini en de Aston Martin Rapide aan de neus van Karmann voorbij. Vier jaar geleden bouwde Karmann nog 93.630 auto's per jaar; in 2007 waren het er nog maar 41.767. Inmiddels is 1.770 medewerkers de wacht aangezegd.
Om de verbinding met Volkswagen te tonen, bouwde Karmann een Polo cabriolet voor de autoshow in Frankfurt, eind vorig jaar. De samenwerking tussen de carrosseriebouwer en VW startte met de bouw van de Volkswagen Kever. Alle generaties van de Golf Cabrio zijn ook bij dit bedrijf gemaakt. In totaal zijn er 600.765 dakloze Golfs geproduceerd. De laatste dateert van zes jaar geleden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Nieuws
'Volkswagen Golf krijgt vijfcilinder uit Audi RS3'
Nieuws
Volkswagen Golf II tegen muur geramd: 'Enorm verschil met nu'
Nieuws
Volkswagen Golf R doet er nog een schepje bovenop
Mijn eerste auto
Omdat een GTI uit den boze was kocht Jerome deze Golf II 1.8 als eerste auto
Reportage