VW 2003 modellen
Ja, we weten 't: dit is wel erg vroeg. Maar de Volkswagenmodellen zijn klaar voor het nieuwe modeljaar, 2003 dus. Hier en daar zijn er types aangepast en zijn er nieuwe bekledingsstoffen en carrosseriekleuren leverbaar.
De Golf GTI kreeg z'n 1,8-liter turbomotor terug, nu met 180 pk. Hij begon z'n carriëre al met een 150 pk versie, maar die werd in 2000 vervangen door een 170 pk sterke 2.3 V5. Blijkbaar vond Volkswagen die motor niet echt bij het karakter van de auto passen. De nieuwe GTI kost € 29.440. De 150pk TDI die tijdelijk niet leverbaar was in de Golf, kan vanaf heden weer besteld worden.
Nieuw bij de Bora is dat de 150 pk sterke 1.8 Turbo nu ook met de voordeligere Sportline variant gecombineerd kan worden. Voorheen was deze versie alleen met de Highline uitrusting verkrijgbaar. Daarmee daalt de instapprijs voor deze motorvariant met ca. 3400 euro naar € 25.455. Verder hebben de 2003-Bora sedan en de Variant dichte in plaats van open hoofdsteunen.
Nieuw in de Passat is een 130pk sterke 2,0-liter benzinemotor met vijf kleppen per cilinder. Deze krachtbron, die we al uit de Audi A4 kennen, vervangt de oude 115 pk sterke 8-klepper. De voordeligste 2-liter Passat kost nu € 27.065.
VW heeft het portierslot aan de rechterzijde van de Lupo verwijderd. Dat is gedaan bij de versie met afstandbediening op de centrale vergrendeling. Een slot minder betekent minder kans op inbraak. Ook kreeg de Lupo een nieuwe bekleding voor de basisuitvoering.
Modeljaar 2003 is per 1 mei ingegaan, alle modellen zijn iets in prijs gestegen.
(Henny Hemmes)