Vrouwenauto: Maserati Quattroporte
Dat is bijzonder, want in Europa en de Verenigde Staten is slechts vijf procent van de Quattroporte-kopers van het vrouwelijke geslacht. Volgens Maserati-CEO Harald Wester gaat het om "zeer succesvolle zakenvrouwen die houden van Europees vakmanschap en graag gechauffeurd worden in hun Quattroportes", zo meldt Automotive News Europe. Ook de leeftijd van de gemiddelde Chinese koper wijkt sterk af van die van de overige klanten: in China is het 37, bij ons 55.
Ook dat is opvallend, want de Quattroporte is in China door allerlei importbelastingen een stuk duurder dan elders. In Nederland kost de sedan met V8 minimaal 195.110 euro, een prijs die in de ons omringende landen vaak een halve ton lager ligt. China maakt het echter nog veel bonter: daar moet voor de auto met de topmotor minimaal 325.000 euro worden afgetikt. Maserati heeft er weinig last van: de Italianen verwachten dit jaar 5.000 auto's te verkopen in China, tegenover 950 vorig jaar. Bekijken we de wereldwijde verkoop van het merk met de drietand zien we eveneens een zeer forse groei: in 2012 kwamen er 6.288 nieuwe Maserati's bij, dit jaar zijn dat er nu al 22.700. Naast de Quattroporte levert met name de kleinere Ghibli daar een grote bijdrage aan.