VriMiBolide: RUF CTR 3 Clubsport

RUF CTR3
RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3RUF CTR3

Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we vanaf nu elke vrijdagmiddag om 15 uur de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel: we trappen af met de hyperexclusieve RUF CTR 3 Clubsport!

RUF liet de Clubsportversie van de CTR 3 zien op de Autosalon Genève. De Clubsport-versie onderscheidt zich van de standaard-CTR 3 door een andere kleur en een aerodynamisch pakket van koolstofvezel. De auto stamt in de basis uit 2007, maar qua specificaties kan deze auto zich nog steeds meten met de absolute sportwagenelite. Geniet met ons mee van de informatie over de RUF CTR 3 Clubsport:

Cilinderinhoud: 3.746 cc

Vermogen: 750 pk

Maximumkoppel: 960 Nm

Transmissie: sequentiële zesbak

Topsnelheid: 370 km/h

0-100: 3,2 seconden

…en voor wie het echt wil weten:

Gemiddeld verbruik: 13,5 l/100 km

CO2-uitstoot: 311 g/km

Eerdere generaties
De eerste twee generaties RUF CTR waren ook al zeer bijzondere auto's. De eerste CTR kreeg de bijnaam 'Yellowbird' en was eind jaren tachtig de snelste productieauto, sneller dan de Ferrari F40. De CTR was gebaseerd op de Porsche 911, maar was lichter. Bovendien had RUF de boxermotor opgevoerd naar een vermogen van 469 pk. De sprint naar 100 km/h kostte de eerste CTR 4,0 seconden en de topsnelheid was 340 km/h (!)
De CTR2 behaalde niet de legendarische status van de eerste CTR, maar was niettemin een machine die de concurrentie slapeloze nachten bezorgde. De auto, gebaseerd op de 911 generatie 993, heeft de beschikking over een 3,6-liter zescilinder met twee turbo's en een vermogen van 520 pk.

Geniet tenslotte met ons mee van een video met de legendarische RUF CTR Yellowbird op de Nordschleife met coureur Stefan Roser (zonder helm!) achter het stuur.

Video

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.