AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

VriMiBolide: Porsche 911 GT1

Porsche GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1
Porsche GT1
Porsche GT1
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Porsche 911 GT1!

Nee, we zijn niet ineens begonnen met het presenteren van raceauto's als VriMiBolide: dit apparaat is volledig straatlegaal. Net als Mercedes werd Porsche door de regelementen van de GT1-raceklasse gedwongen met een straatversie van de circuittijger te komen, en net als bij Mercedes resulteerde dat in een behoorlijk buitenissige machine.

Hoewel de GT1 lijkt op een extreem verbouwde 911 van de 996-serie, is de auto feitelijk een 993-derivaat. Erg veel bleef er echter niet van de auto over: zelfs de bij een 911 standaard achter de achteras gemonteerde motor moest een plaatsje naar voren verhuizen. Porsche hoefde maar weinig werk te verzetten om de uit carbon opgetrokken raceauto de straat op te krijgen: zelfs de gigantische achtervleugel bleef intact. Wel kreeg de auto een iets ander onderstel dat naast zachter ook hoger was, andere versnellingsbakverhoudingen, stalen remschijven en een interieuraankleding die die naam waard was. Het dashboard is afkomstig uit de 993, de koplampen en achterlichten zoals eerder gezegd dus niet. Zo konden we vast even wennen: de 996-koplampen, die bij hun introductie in 1997 veel kritiek kregen, introduceerde Porsche op de GT1 Evo. Die auto kwam net als de Strassenversion in 1996 op de markt.

Ook de motor bleef niet onaangetast, maar met 544 in plaats van 600 pk kwam de auto er niet bekaaid af. De auto woog met 1.150 kilo minder dan menig B-segmenter nu, en dat resulteerde in een niet onverdienstelijke 0-100-tijd van 3,9 seconden. Samen met de topsnelheid van 309 km/h zeer indrukwekkende cijfers voor die tijd.

Wie nu één van de 25 Strassenversions op de kop wil tikken moet rekenen op een vraagprijs van ruim boven het miljoen. Ze schrijven maar weinig af: de nieuwprijs lag op 1.550.000 DM.

Lezersreacties (13)

Reageren