Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Vrimibolide: Ferrari 360 Challenge Stradale

23
Vrimibolide: Ferrari 360 Challenge Stradale
Vrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge StradaleVrimibolide: Ferrari 360 Challenge Stradale
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
12 september 2014 om 14:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om je daarbij te helpen, presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen moet losmaken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Ferrari 360 als heerlijk brute Challenge Stradale.

Vandaag lazen we dat Ferrari weer meer winst dan het voorgaande jaar heeft geboekt. 3.631 uitverkorenen mochten zich de gelukkige nieuwe eigenaar noemen van wellicht het meest begerenswaardige dat Italië te bieden heeft. Dat er van veel Ferrari's meer dan 1.000 exemplaren zijn gemaakt, mag geen verrassing meer heten, maar dat de 360 Modena - die in 1999 de eveneens succesvolle F355 opvolgde - in zes jaar tijd bijna 17.000 keer over de toonbank ging, verbaasde ook ons.

De 360 is één van de eerste Ferrari's die onder de vleugel van de zojuist opgestapte Montezemolo werd gelanceerd. De Modena was gestrekter dan de F355 en toonde een fraaie, bijna wulpse verpakking die dankzij een 400 pk sterke 3,6-liter V8 door de lucht kon snijden. Hoewel hij in praktisch elk opzicht groeide ten opzichte van de F355, was-ie mede door een aluminium spaceframe zo'n 60 kilo lichter. Liefst 8.800 Modenas en 7.565 Spiders wisten een warm thuis te vinden - een ongekend aantal voor de Italianen. De F355 - de tot dan toe succesvolste Ferrari - bleef steken op 11.273 exemplaren.

Om de Vrimibolide toch weer een beetje exclusief te maken, schijnen we vandaag een lichtje op de Challenge Stradale, waarvan er 1.288 zijn geproduceerd. De Challenge Stradale werd in maart 2003 in Genève gepresenteerd en luidde een knallende slotfase in voor de 360-lijn. Ferrari heeft wat ingrediënten van de Modena Challange-raceauto over de straatversie gegoten en het resultaat mocht er absoluut zijn.

Het vermogen steeg met 25 pk minimaal, maar een streng dieet liet de 360 liefst 110 kilo afvallen. Airco? Vergeet het maar. Het leer in het interieur moest plaatsmaken voor alcantara en ook een geluidsinstallatie en elektrisch bedienbare ramen kon je wel op je buik schrijven.

Koolstofvezel stoelen, een raceuitlaat, een opnieuw afgestelde versnellingsbak, keramische remschijven en een spijkerhard onderstel: het kon allemaal niet extreem genoeg. Voor het remsysteem werd leentjebuur gespeeld bij het meest extreme dat autoland destijds te bieden had: de Enzo. Vanbuiten viel de overtreffende trap van de 360 te herkennen aan 19-inch BBS-wielen, z'n kunststof zijruitjes en in de meeste gevallen aan de tricolore-bestickering. Al deze afstellerij was goed genoeg om de 360 CS in 4,1 seconden naar de 100 km/h te laten schieten, zo'n 0,4 seconde sneller dan de standaardexemplaren. Z'n topsnelheid lag op 300 km/h.

De Challenge Stradale was op papier marginaal sneller, maar vooral op het circuit wist de uitgeklede en afgetrainde Italiaan indruk te maken. Op het Fiorano-circuit wist de Stradale liefst 3,5 seconden van de rondetijd van de reguliere Modena af te snoepen, een seconde meer dan Ferrari in eerste instantie voor ogen had.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Ferrari 360
Ferrari Ferrari 360

Uitgelicht aanbod

    Ferrari 360 3.6 V8 Modena handgeschakeld, NL auto!

    Ferrari 360 3.6 V8 Modena handgeschakeld, NL auto!

    • 2002
    • 59.400 km

    € 98.500

    Ferrari 360 3.6 V8 Modena Handgeschakelde V8 400PK / NED AUTO / Sportuitlaat / Dealeronderhouden. Sticky parts vernieuwd!

    Ferrari 360 3.6 V8 Modena Handgeschakelde V8 400PK / NED AUTO / Sportuitlaat / Dealeronderhouden. Sticky parts vernieuwd!

    • 2002
    • 48.100 km

    € 1

    Ferrari 360 3.6 V8 Modena / Handgeschakelde 6 bak / Compleet nieuw interieur / Airco / Elek Pakket / Stuurbekrachtiging / 18 Inch

    Ferrari 360 3.6 V8 Modena / Handgeschakelde 6 bak / Compleet nieuw interieur / Airco / Elek Pakket / Stuurbekrachtiging / 18 Inch

    • 1999
    • 60.246 km

    € 99.950

Meer Ferrari 360 occasions

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ferrari 360 specificaties
  • Ferrari 360 occasions
  • Ferrari 360 video's
Advies en informatie
  • Ferrari 360 tests
  • Ferrari 360 gebruikersreviews
  • Ferrari 360 index

Ferrari 360 Modena F1 - Ferrari 456M GT - Ferrari 550 Maranello

Race-Ferrari's zijn voor Michael Schumacher gesneden koek. Het leek ons wel aardig de kersverse...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ferrari 360 Spider F1 (2001)

    Ferrari 360 Spider F1 (2001)

    15
    • 14 december 2004
  • Gebruikersreview
    Ferrari 360 Modena (2001)

    Ferrari 360 Modena (2001)

    8
    • 15 maart 2004
meer reviews
Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

44

Een Ferrari met een in het midden geplaatste, atmosferische V12 zonder elektro-ondersteuning?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: het open dak van de Ferrari 360 Modena

    De Vluchtstrook: het open dak van de Ferrari...

    8
    • 5 april 2020
  • Edo's Autogek van de Week - Aflevering 9

    Edo's Autogek van de Week - Aflevering...

    84
    • 24 maart 2013
  • Autotest
    Ferrari 360 Challenge Stradale (2003)

    Ferrari 360 Challenge Stradale (2003)

    1
    • 13 november 2004
  • Autotest
    Ferrari 360 Spider (2001)

    Ferrari 360 Spider (2001)

    2
    • 11 februari 2003
  • Ferrari 360 Modena F1 - Ferrari 456M GT...

    • 13 februari 2001
  • Autotest
    Ferrari 360 Modena (2000)

    Ferrari 360 Modena (2000)

    1
    • 19 december 2000
  • Eerste rijtest
    Ferrari 360 Spider

    Ferrari 360 Spider

    • 10 augustus 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Designreview Ferrari 296 GTB: 'Nieuwe weg na de chaos'

    Designreview Ferrari 296 GTB: 'Nieuwe weg...

    5
    • 14 augustus 2022
  • Autosport
    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    33
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt verwachtingen

    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt...

    32
    • 2 augustus 2022
  • Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    44
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    2
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    15
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd tot 830 pk

    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd...

    9
    • 12 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden