VriMiBolide: Dodge '69 Charger

Dodge Charger 1969
Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1968 BullittDodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969Dodge Charger 1969
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Dodge Charger van modeljaar 1969!

Op de LA Auto Show vierde Dodge z'n 100-jarig bestaan met speciale versies van de Charger en Challenger en dat is voor ons meer dan genoeg aanleiding om de Dodge-aller-Dodges eens uitgebreid in het zonnetje te zetten: de legendarische Charger van jaargang 1969.

De eerste Dodge Charger dateert van 1966, voor modeljaar 1968 kreeg-ie een flinke makeover en daarmee z'n kenmerkende, slanke 'coke bottle' lijnenspel. Dat maakte de grote coupé een stuk begeerlijker en dat deed wonderen voor de verkoopcijfers. Maar het is de Charger van een modeljaar láter – te herkennen aan het verticale chromen stukje in het midden van de grille - die wereldwijd de meeste bekendheid kreeg. Niet in de laatste plaats vanwege z'n optreden in de film Bullitt (foto 11, een Charger uit 1968) en de vele exemplaren die sneuvelden tijdens de opnames van The Dukes of Hazzard.

Een zescilinder (de 'slant six' van 145 pk) was wel leverbaar maar zo ongeveer alle Chargers hadden een V8 onder de kap. De basismotorisering was een V8 met een inhoud van 318 cubic inches (5,2 liter), goed voor 230 pk. Wie meer wilde, kon terecht bij de 375 pk sterke V8 van 440 cu in (7,2 liter) van de Charger R/T. Nog niet genoeg? Geen nood: Dodge leverde ook een Hemi-V8 met een inhoud van 426 cu in (7 liter) die goed was voor 425 pk.

Als tussenmaatjes had je ook nog een V8 met een inhoud van 340 cu in (5,6 liter, 275 pk) en 383 cu in (6,3 liter, 290 pk), speciaal voor Nascar werden er 500 stuks van de Charger 500 gebouwd. Schakelen deed je destijds met een handgeschakelde 3- of 4-bak of liet je doen door een drietrapsautomaat.

Een vreemde snuiter in de Charger-familie van 1969 was de Daytona (foto 13-15) met z'n extra lange aerodynamische snuit en een enorme achterspoiler. Die aanpassingen gaven de Daytona een topsnelheid van maar liefst 320 km/h wanneer je voor de 426 Hemi-V8 koos. De populaire R/T-versies waren voorzien van een aangepast onderstel met stevigere veren en dempers en sterkere torsiestaven en stabilisatorstangen.

In totaal werden er bijna 90.000 Chargers van modeljaar 1969 gebouwd, waarvan er in ieder geval een stuk of 300 hun laatste adem uitbliezen bij de opnames van The Dukes of Hazzard...

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.