VriMiBolide: Artega GT

VriMiBolide: Artega GT
VriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GTVriMiBolide: Artega GT
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Artega GT!

De GT van failliete Duitse sportwagenfabrikant Artega kwam een paar maanden geleden via een wel heel onverwachte weg in het nieuws: de Spyker B6 Venator zou erop zijn gebaseerd. Die informatie is nooit officieel vrijgegeven, maar het feit dat de auto's dezelfde layout hebben, ongeveer net zo groot zijn en allebei door een V6 worden aangedreven maakt het aannemelijk. Ook details als de deurpanelen en buitenspiegels vertonen overeenkomsten. Genoeg aanleiding om weer eens een blik te werpen op de Artega GT.

Het merk Artega was geen lang leven beschoren: het kwam in 2009 en zag zich in 2012 alweer genoodzaakt een faillissement aan te vragen. Zonde, want de GT van het bedrijf was een sportauto met een voor Duitse auto's redelijk ongebruikelijke flair. Dat was ook niet zo verwonderlijk, want niemand minder dan Henrik Fisker tekende voor het design, de man die naast zijn eigen Karma onder meer ook Aston Martins ontwierp. Die mooie buitenkant was opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof op een aluminium frame, een lichtgewicht constructie die deed waar het voor gemaakt was: het gewicht beperken.

Niet meer dan 1.116 kilo legde de tweezitter in de schaal, wat in combinatie met de midscheeps geplaatste V6 uit de Volkswagen Passat R36 voor zeer bovengemiddelde prestaties zorgde. Het 300 pk sterke blok zorgde voor een sprint naar de 100 in 4,8 seconden en een topsnelheid van 270 km/h. Dankzij de snelle DSG-versnellingsbak was het halen van de opgegeven sprinttijden bovendien een makkie. Ook in bochten had je een goeie aan de GT: Bilstein, Eibach, Michelin en Brembo zorgden voor adequate wendbaarheid en remkracht.

In Duitsland stond de Artega GT voor 75.000 euro in de prijslijst. Niet goedkoop, maar ook zeker niet te duur in vergelijking met concurrenten als de Porsche Cayman S. Bovendien was de GT lekker exclusief, en bouwde de kleine fabriek geheel in lijn met de tijdgeest een elektrische versie. Helaas kon niets van dat alles voorkomen dat de stekker in september 2012 uit de productielijn ging. De medewerkers werden door de opkoper Paragon elders tewerkgesteld, de onderdelenvoorziening bleef in stand, en het lijkt er dus op dat Paragon ook wel oren had naar andere dealtjes…

Als Spykers plannen doorgaan leeft de Artega GT vanaf volgend jaar voort, want dan zou de B6 Venator in productie moeten gaan.

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.